3 januari 2009

George och universums hemlighet

George och universums hemlighet är skriven av Stephen Hawking och hans dotter, Lucy Hawking. Den är en riktigt bra bok, som innehåller både enormt mycket spännande, intressant fakta och en bra, spännande berättelse.
George bor med sina föräldrar och sin gris, Freddy. Just det, grisen Freddy. Det var faktiskt han som satte i gång hela historien. Huset bredvid Georges familjs står tomt. George är nyfiken på det, men han får absolut inte gå dit. En dag rymmer Freddy. In i det tomma husets trädgård. Då upptäcker George att huset inte alls är tomt. Annie och hennes pappa Eric har nyligen flyttat in. George får komma in i huset, där han får träffa Kosmos. Kosmos är världens mest intelligenta dator. Han (Kosmos) tillhör Eric, som är vetenskapsman. Kosmos tar med George på en fantastisk resa genom rymden. Innan George går måste han lova att inte berätta för någon om Kosmos, men han glömmer sitt löfte och avslöjar Kosmos inför en elak forskare som vill ha Kosmos. Han utsätter gärna George, Eric och Annie för fara, om det är vad som krävs för att få tag på den intelligenta datorn...

6 kommentarer:

  1. Den vill jag läsa!

    SvaraRadera
  2. Då tycker jag att du ska göra det. Du får låna den!

    SvaraRadera
  3. Hej Matilda!
    Jag gillade också den här boken väldigt mycket. Den är spännande, vacker och så lär man sig så "himla" mycket om universum!
    Vilken fantastiskt fin bokblogg du har!
    Lena Kjersén Edman

    SvaraRadera
  4. Vad kul att du tycker om bloggen! Visst är boken bra! Och en annan bra sak med den: Det kommer två delar till!

    SvaraRadera
  5. hej hej :)
    har inte läst den här boken, men kanske ska ta och göra det. tänkte i alla fall tipsa dej om en annan rymdbok som är jag tycker är jättebra :) nämligen "Liftarens guide till galaxen" serien. dom är jätteroliga, men rätt kompliserade och jobbiga ibland, men absolut läsvärda! om du inte villl läsa dom nu, kan du ju vänta några år, för dom är verkligen asjobbiga, jag är 14 och det är knappt så kah klarar av det :S Men dom är JÄTTEBRA ändå, och gillar man rymden så är dom ett måste :)

    fin blogg ! :D

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset! Jag har börjat på den första boken i serien, och det lilla jag har läst tycker jag är jättebra!

    Du borde verkligen läsa George och universums hemlighet! Den är väldigt bra :)

    SvaraRadera