11 april 2008

Drakmåne


Drakmåne är den tredje och sista delen i trilogin om drakväktaren Ping och drakarna Kai och Danzi. Den är skriven av Carole Wilkinson. De tidigare böckerna i serien heter Drakväktaren och Purpurdraken. Den här serien hör till mina favoritböcker, och jag tycker att Drakmåne är den bästa boken i trilogin. I slutet av den första boken flyger den gamla draken Danzi iväg till De saligas öar. Han lämnar Ping med drakungen Kai. Han lämnar också en karta. I början av Drakmåne bor Ping och Kai på Beibaipalatset. När Ping tittar på kartan förstår hon att det inte är en karta, det är en rebus som förklarar hur hon ska ta sig till drakarnas fristad, dit hon måste ta Kai.
Innan de ger sig av gör en man en spådom. Den består av sex rader. Den handlar om olika saker som kommer att hända på vägen, och om det är bra eller dåligt.
Ping och Kai ger sig av. Deras resa genom Kina är lång och spännande. Det är en väldigt spännande historisk miljö som får mig att vilja resa till Kina.
Till slut kommer Ping och Kai fram till drakarnas fristad, drakplatån. Men den är inte alls som de har väntat sig ...
Jag tycker att den här boken är väldigt bra därför att jag gillar drakar, det är en spännande miljö (Kina under Handynastin) som är väldigt bra beskriven och därför att den handlar om en flicka som är den första drakväktaren någonsin.
När jag hade läst ut Drakmåne tyckte jag att det var jättesorgligt, därför att hela serien är slut nu.

13 kommentarer:

  1. Jaa! Visst är de böckerna underbara!! De är mina favoritböcker också! :)'


    www.FlisansBokBlogg.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Kul att du också gillar dem! Ja, visst är de bra! =D

    SvaraRadera
  3. Böckerna är helt underbara! Det är trist att serien är slut...

    SvaraRadera
  4. hej läste om den här bloggen i KP och tyckte att den verkade kul så jag kollade och älskar den, den där boken värkar också vara super bra!
    KRAM julia en bokälskare

    SvaraRadera
  5. Kul att du gillar min blogg och älskar böcker! Drakmåne är jättebra! :D

    SvaraRadera
  6. Jag läste också onm din blogg i kp=)
    Tyckte det var häftigt att du får böckerna från förlagen!

    Hur gjorde du?=)
    Kanske också ska starta en bokblogg=D

    (S)

    SvaraRadera
  7. Jag tycker verkligen att du ska starta en bokblogg! Det är jätteroligt =)

    SvaraRadera
  8. Gillar verkligen den här serien, den är en av mina favoritserier. Men jag gillar inte riktigt slutet i tredje boken, det borde varit mycket bättre eftersom den är den sista delen.

    SvaraRadera
  9. Jag har åkså läst alla böker eller nästan jag är inne på sista. Jag önskar att det fans typ 10 böker!
    dom är så bra!

    =) =) =) =) =) =) =) =) =) =) =) =)

    SvaraRadera
  10. BÖKERNA ÄR SUPER BRA!

    SvaraRadera
  11. håller med, bökerna är super bra!

    .($.$).

    SvaraRadera
  12. Hmmmmm...ska nog läsa de.


    Iktoro

    SvaraRadera
  13. Har också läst drakväktar trilogin. Men jag tycker den slutar så sorgligt, hon lämnar ju draken Kai ´hos de andra drakarna och flyttar typ till en by, med den där killen hon träffade någon gång (kommer inte ihåg när) under trilogins gång.

    SvaraRadera