12 april 2008

Darkside

Darkside är skriven av Tom Becker. Den handlar om fjortonåriga Jonathan Starling som bor i London. Hans mamma är försvunnen och hans pappa hamnar på mentalsjukhus ganska ofta. När han är ensam i deras hus hör han att någon kommer in genom dörren. Han går in till sin pappas arbetsrum, där han aldrig har fått vara tidigare. Där hittar han en bild på sin mamma. Han blir förvånad, eftersom hans pappa har sagt att han inte har några bilder. Jonathan hittar även en massa anteckningar. På en av dem står det om en bok, En resa in i mörkret. Det står även numret på en viss sida. Jonathan går till biblioteket för att låna boken. Där träffar han en kvinna med lila hår. Hon har en parfym som gör honom sömnig. Hon berättar att hon heter Marianne. Sedan säger hon att Jonathan ska följa med till Darkside, som är en del av London men ändå inte. Där finns det en massa konstiga otäcka varelser. Jonathan rymmer. Han tar sig till sjukhuset där hans pappa finns. Dit kommer även en mrs Elwood, en vän till Jonathans pappa. Jonathans pappa börjar prata om Darkside, och det visar sig att han har varit där förut. Han pratar om någon som heter Carnegie. Mrs Elwood förklarar att han menar att Jonathan ska ta sig till Darkside. Där ska Carnegie, en vän till pappan hjälpa honom. När mrs Elwood och Jonathan ska ta sig till övergången (platsen där man man kan komma till Darkside) träffar de Marianne och hennes medhjälpare. Jonathan springer iväg, och sedan hittar han övergången till Darkside själv.
Han hittar Carnegie, men Darkside är en farlig plats för Jonathan, eftersom det finns många ondskefulla varelser som är ute efter honom.
Jag tycker att Darkside är en en jättebra bok. Den var väldigt spännande och ganska otäck. Det kommer en fortsättning, och jag längtar redan efter att få läsa den.

3 kommentarer:

  1. Vad roligt att du skrivit om den här boken. Jag köpte den i fredags, men har inte hunnit börja än. Men nu ska jag genast sätta igång!

    SvaraRadera
  2. Vet nån om de från nr 4 finns (Jag har sett del 2 och 3) på svenska?

    Iktoro

    SvaraRadera
  3. Jag har läst alla utom fyran,men nu har jag beställt hem den och jag längtar verkligen!Tycker bäst om tvåan och femman,men jag vet inte riktigt varför...

    SvaraRadera