4 april 2008

Jagad av klanerna


Jagad av klanerna är den fjärde boken i serien Vargbröder. Den är skriven av Michelle Paver. Jag tycker att Jagad av klanerna är den bästa boken hittills i serien. Den är otäckare än de tidigare, men också mer spännande.
I den här boken avslöjas något som Torak har hållit hemligt. Därför blir han fredlös. Alla blir hans fiender, eftersom alla som ser en fredlös måste döda den personen. Om man hjälper en fredlös blir man fredlös själv. De enda so
m vill hjälpa Torak är Renn och Ulv. När klanerna ska bestämma om Torak ska bli fredlös kommer Toraks klan, Vargklanen. De säger att de inte kan hälpa Torak, eftersom han inte tillhör Vargklanen. De berättar att Toraks far gjorde ärret Torak har som är i hans klantatuering med flit för att visa att han inte tillhör Vargklanen. Det gjorde han för att Toraks mor förklarade honom klanlös innnan hon dog.
Klanerna bestämmer att Torak ska bli fredlös. Torak har natten på sig för att fly. Ulv följer med honom.
Torak klarar sig ganska bra först, men sedan råkar han ut en massa faror, bland annat en av Själ-Slukarna, Huggormsschamanen Seshru.
Det är svårt att berätta om handlingen utan att avslöja något som händer i de andra böckerna.
När jag fick den här boken sträckläste jag den och sedan läste jag den en gång till. Jag längtar efter fortsättningen. Jag tycker att alla som gillar spännande böcker borde läsa Vargbröder. De blir bara bättre och bättre för varje bok.

3 kommentarer:

  1. Oj, vad mycket du har skrivit här! Jättefin blogg! /Birgitta

    SvaraRadera
  2. Jagad av klanerna-min vargbröder-
    favvo nr 1!

    Iktoro

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att du skriver för mycket om vad som händer i boken. Då vet andra som vill läsa den redan vad som händer och då är det inte lika spännande.

    SvaraRadera