11 mars 2013

Tematrio - skolan

Den här gången handlar Lyrans tematrio om böcker som utspelar sig i skolor, så här kommer tre skolböcker jag tycker om:

I en klass för sig av Curtis Sittenfeld är en fantastisk skildring av livet på den prestigefyllda amerikanska internatskolan Ault. Huvudpersonen Lee väljer att börja där efter att ha läst broschyren och känt att skolan nog skulle vara full av häftiga, trevliga människor som skulle vara intelligenta och ha ylletröjor och tycka om att läsa, men när hon väl kommit dit upptäcker hon att de andra inte alls är så öppna och lätta att bli vän med som hon väntat sig, och att hon inte känner sig lika hemma som hon hoppats.

I en klass för sig heter även Fanny Ambjörnssons bok om genus, klass och sexualitet bland svenska gymnasietjejer. Den är otroligt fascinerande och intressant! Det är även Rosa - den farliga färgen av samma författare, som visserligen inte handlar om skolan, men som jag ändå vill passa på att rekommendera!

Jostein Gaarders Sofies värld handlar inte om en vanlig skola, utan om en filosofiskola. Huvudpersonen Sofie börjar få mystiska brev, innehållande en hel filosofikurs. Dessutom börjar hon plötsligt hitta en viss Hildes tillhörigheter överallt, till exempel i sitt rum och i sin brevlåda. När hon till slut frågar filosofiläraren om vem Hilde är och varför hennes saker ständigt dyker upp i Sofies liv förklarar han att saker ofta glöms kvar och hamnar fel i skolor, och det här ju en filosofiskola.

Om jag fick välja en fjärde bok skulle Harry Potter få vara med också, eftersom jag liksom Lyran och många andra älskar Hogwarts något alldeles otroligt!

17 kommentarer:

  1. Är Sofies värld bra? Har den i bokhyllan men är rädd för att den ska vara för tung :P

    SvaraRadera
  2. Sofies värld är jättebra, jag tycker absolut att du ska läsa den!

    SvaraRadera
  3. Den enda boken jag hört talas om är Sofies värld. Den har jag varit nyfiken på länge!

    SvaraRadera
  4. Sittenfelds bok har jag läst. Tyckte den var sådär, jag begrep mig inte på huvudpersonen.

    SvaraRadera
  5. Idel okända böcker för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är mycket bra allesammans!

      Radera
  6. Den enda jag läst av de här böckerna är Sittenfields!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker absolut att du ska läsa de andra också!

      Radera
  7. Sofies värld är en sådan bok som jag alltid tänker att jag ska läser men det blir aldrig av.. Dags att plocka hem den under nästa biblioteksbesök kanske :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se till att det blir av, den är fantastisk! Det låter som en bra plan.

      Radera
  8. Jag kommer ihåg att jag testade att läsa Sofies värld och inte orkade för att jag tyckte att den var för komplicerad och tråkig... fast å andra sidan så var jag nio år, så jag borde kanske ge boken en ny chans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker absolut att du ska ge den en ny chans, det är den värd!

      Radera
  9. Harry Potter platsar absolut på min lista! Även Sofies värld kan jag nog ha med, även om jag tycker att det är svårt att välja mellan den och I döda filosofers sällskap.
    Trea blir nog "Matilda" av Roald Dahl!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I döda filosofers sällskap har jag inte läst, men jag vill gärna!

      Ja, Matildas skola är ju också ganska spännande!

      Radera
  10. Ambjörnssons I en klass för sig är verkligen spännande läsning! Hade den som kurslitteratur i en genuskurs för något år sedan. Oerhört intressant att se hur hon följer dessa tjejer och deras utveckling!

    SvaraRadera