20 februari 2011

Bokrea

Nu börjar snart bokrean, och i år finns många böcker jag tycker mycket om på rean. Här kommer några tips!

Två titlar av min absoluta favoritförfattare Joyce Carol Oates, Blonde och Älskade syster, finns på rean. Jag tror att Blonde är den bästa boken jag någonsin har läst, och Älskade syster var en av mina största läsupplevelser förra året.

Scotts Westerfelds spännande trilogi om en obehaglig framtid där skönhet betyder allt och varje steg man tar kontrolleras är böcker jag tycker väldigt mycket om. De två första delarna, Ful och Ful eller snygg? finns på rean i flera affärer, men den sista delen, De rätta, verkar tyvärr inte reas någonstans. En annan fantastisk serie, som alltför många verkar ha missat, är Philip Reeves böcker om Tom och Hester. Serien har fyra delar, De vandrande städerna, Förrädarens guld, Grön storm och Där världen slutar. De tre första delarna finns på rean, men inte den sista som är den allra bästa. Även den här serien utspelar sig i framtiden, och handlar om ett samhälle där städer har hjul, rör på sig (därav namnet De vandrande städerna) och äter upp varandra, något som låter väldigt konstigt men känns helt naturligt i böckerna.

Maya Snows serie Samurajens döttrar utspelar sig i 1200-talets Japan och handlar om två modiga och starka systrar. Det finns tre böcker i serien, I mästarens skola, Svärdets viskning och Eldens väg, och de är alla väldigt bra och finns på årets bokrea!

En konungs ögon och Mörkrets röster av Catherine Banner är helt underbara böcker, som jag tycker förtjänar mycket mer uppmärksamhet än vad de har fått. De är spännande, och räknas antagligen oftast in i kategorin fantasy, vilket jag tycker känns lite konstigt. Även om de innehåller magi och parallella världar handlar de om så väldigt mycket mer, och mer centralt är krig, förtryck och hur människor handskas med sina minnen av fruktansvärda händelser. En konungs ögon och Mörkrets röster är de två första delarna i en serie, men hittills finns inte någon fortsättning översatt till svenska än.

Andra bokreatips är Ulrika Lidbos debut Decembergatans hungriga andar, Råttpojken av Philip Pullman, Jeanette Wintersons Tidväktaren och de två första delarna i Julia Sandströms Nyckelväktarserie, som tyvärr verkar vara slut hos både Bokus och Adlibris men som finns på Akademibokhandeln.

Mitt bästa reafynd i år är helt klart Udolphos mysterier av Ann Radcliffe som Vixxtoria tipsade om. Catherine Morland (huvudpersonen i min favorit-Jane Austen Northanger Abbey) och hennes vänner tycker väldigt mycket om Udolphos mysterier, och jag har flera gånger tänkt att jag vill läsa den! Efter att jag såg att den finns på rean upptäckte jag dessutom att den nämns i en fotnot i Bröderna Karamazov. Andra böcker jag beställt på rean är bland annat Pojken i soffan av Sonya Hartnett, Eldmärkt av Joanne Harris, Det dom inte sa: om hur jag blev feminist av Lisa Lindén, Lyckan är en sällsam fågel av Anna Gavalda och Namnbrunnen av Inger Edelfeldt.

8 kommentarer:

  1. Oj! Uppmärksamt att hitta Udolpho i en fotnot (!) av B Karamazov! Vi får väl se vad vi tycker om själva boken sen då!

    Jag skriver upp Westerfelds-trilogin. Ska kolla in den. Har du skrivit något om den?

    SvaraRadera
  2. Jag brukar inte alltid läsa alla fotnoter, men den som fanns vid orden "Udolphos slott" kunde jag verkligen inte låta bli! Vad vi än tycker om Udolpho tror jag i alla fall att den märkbart ökar vår förståelse för Northanger Abbey.

    Gör det! Jag har skrivit om alla tre böckerna. Om du klickar på etiketten Scott Westerfeld till höger hittar du mina recensioner.

    SvaraRadera
  3. på www.adlibris.com finns boken. De rätta
    av Westerfeld, Scott för 55kr, kap enligt mig

    SvaraRadera
  4. De hade den på rean, men nu verkar den tyvärr ha tagit slut!

    SvaraRadera
  5. Nåväl, kan du inte spotta ur dig en Bröderna Karamazov-recension då?
    /Jesper

    SvaraRadera
  6. Jag tänkte ta det efter att vi har diskuterat den, så det kommer så småningom.

    SvaraRadera