25 februari 2011

Födelsedagstävling!

Onsdagen den 16 februari fyllde min blogg tre år. Det tänker jag fira genom att ha en frågetävling, där alla svaren går att hitta på min blogg. Vinnaren får 250 kronor i presentkort på Bokus, och om flera har alla rätt avgörs vinnaren genom lottning. Du behöver inte ha en blogg för att kunna delta.

1. I början av Vid korsvägen, andra delen i Kevin Crossley-Hollands Arthurtrilogi träffar Arthur Winnie de Verdon. Hur gammal är Winnie då?

2. I Philip Reeves serie om de vandrande städerna finns inte vår civilisation längre. Vad kallas kriget som vår civilisation förstördes i?

3. Vilken sorts drake är Temeraire i Naomi Noviks böcker?

4. I det här trädet är skriven av Per Nilsson och Katarina Kieri. Huvudpersonerna Siri och Jakob känner inte varandra. Siri tänker på Jakob som Vilsenpojken. Vad kallar Jakob Siri när han tänker på henne?

5. Vad heter Plums vackra, smala och modemedvetna granne i Sonya Hartnetts Fjäril?

6. Hur gammal var Skyler när hans lillasyster Bliss blev mördad i Joyce Carol Oates Älskade syster?

7. Inger Edelfeldts bok Hemligt ansikte är egentligen två berättelser. Huvudpersonen i den ena är den trettonåriga Astrid. Vad är det för färg på huvudpersonen i den andra berättelsen?

8. Vad heter Henrys halvsyster i Michelle Magorians Tystnad tagning?

9. Vem är den sextonåriga Emmy Morén olyckligt kär i i början av Barbara Voors bok Emmy Moréns dubbla liv?

10. I Johan Harstads Darlah – 172 timmar på månen vinner tre ungdomar en resa till månen. En är från Japan och en är från Norge. Från vilket land kommer den tredje?

11. Vad heter SO-läraren i Christina Herrströms Tusen gånger starkare?

Maila in dina svar till bokmatilda[at]hotmail.com senast klockan 12.00 söndagen den 13 mars. Lycka till!

Tack så mycket till Bokus, som bidragit med presentkort!

8 kommentarer:

  1. Grattis bloggen!

    /Lotta

    SvaraRadera
  2. Svåra frågor haha ;) Grattis förresten :)

    SvaraRadera
  3. Grattis bloggen! Vilken bra tävling, nu har jag läst och lärt mig massor.

    SvaraRadera
  4. Stort grattis Matilda! Ska klura på dina frågor.

    SvaraRadera
  5. Många grattis till dig och din fina blogg! Jag har visst bara läst en enda av böckerna i din tävling, så jag kommer behöva klicka runt en hel del på bloggen för att hitta rätt svar. Får återkomma och göra det när det inte är så nära läggdags!

    SvaraRadera
  6. Tack så jättemycket till alla er som gratulerat!

    enligt O och Vixxtoria: Det tycker jag absolut att ni ska göra!

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Jag läste Spindelbarnen Sam Frasers äventyr samtidigt som du la ut ett inlägg på den. Nu har jag läst ut den och jag undrar om jag får göra en recension på vår blogg?
    Gör det inte för en du har sagt ja.
    //Agnes

    SvaraRadera
  8. Ja, det är väl klart! Jag förstår inte riktigt varför du frågar ...

    Vad kul att du också har läst den, det ska bli kul att läsa din recension!

    SvaraRadera