4 februari 2010

The Battle of The Sun

The Battle of the Sun är skriven av Jeanette Winterson. Hon har även skrivit bland annat Tidväktaren, som jag tyckte väldigt mycket om. En del av personerna från Tidväktaren dyker upp igen i The Battle of the Sun, trots att böckerna utspelar sig i helt olika tider. Jag tror att jag tycker mer om The Battle of the Sun än Tidväktaren, men det kan bero på att jag läste The Battle of the Sun på originalspråk och Tidväktaren i översättning.

När klockan slår tolv mitt på dagen den fjortonde augusti år 1601 blir tolvårige Jack tillfångatagen av två okända män. Det är Jacks födelsedag, och i present har han fått en liten spaniel. När männen dyker upp är Jack på väg hem för att träffa den lilla hunden (som verkligen vill träffa Jack, eftersom den senare i boken tillsammans med Jacks mamma gör allt den kan för att hitta honom). Männen tar Jack till en ond magikers mörka hem, The Dark House. Magikern drömmer om att förvandla London till en stad helt gjord av guld. Hans kraft räcker inte för att göra det, han behöver hjälp av en pojke som i hans böcker kallas The Radiant Boy. Det är Jack som är The Radiant Boy, och magikern är övertygad om att Jack kommer att hjälpa honom. Det finns sex andra pojkar i magikerns hus, men de har inte försökt fly. Till skillnad från Jack har de inga hem och familjer att längta efter, och de har alla gett upp hoppet om att någonsin fly från magikern. Jack är däremot helt säker på att han inte kommer hjälpa magikern. Han tänker i stället (förutom att själv ta sig iväg från The Dark House), befria de andra pojkarna, hjälpa den sjunkna kungen, stjäla The Cinnabar Egg till en drake och dessutom rädda staden genom att besegra magikern. Men att besegra magikern är ett svårt och farligt uppdrag, eftersom magikern har kontroll över Jack och de andra så länge de är i The Dark House. Dessutom kan magikern läsa Jacks tankar när Jack är rädd. Men kanske kan Jack, trots alla svårigheter, med hjälp av de andra pojkarna, den sjunkna kungen, draken, sin hund Max och flickan som i magikerns bok kallas The Golden Maiden lyckas besegra magikern och vinna The Battle of the Sun.

Jag tyckte väldigt mycket om The Battle of the Sun. Dels var det en spännande handling (dessutom var det trevligt att träffa karaktärer från Tidväktaren igen), och dels för att jag tycker att språket är helt fantastiskt.
Jag tyckte väldigt mycket om det här stycket:
"Jack woke up.
It was dark.
But what was the 'it' that was dark?
Jack felt like he was inside a giant animal, and he remembered the Bible story of Jonah and the whale, and he wondered if, on the great river, the boat had sunk and he had been swallowed by a great fish?
The darkness was so dark that when Jack put his hand to his nose, he could feel his nose but he couldn't se his hand."

Jag hoppas att ni blir lockade att läsa den här underbara boken, eftersom den är så bra är det synd om alla som missar den!

4 kommentarer:

  1. Hej, du har fått en utmärkelse av mig. Jag vet att du redan har fått den innan, men tänkte ändå meddela dig =)

    SvaraRadera
  2. Hej, jag fick inspiration av dig och din blogg så jag har gjort en egen. Hur gjorde du för att din blogg skulle märkas? (att fler upptäckte din blogg) och hur blev din design så fin?

    SvaraRadera
  3. Jag har inte gjort något speciellt för att den ska märkas, men jag har bloggat i drygt två år.

    Bakgrunden (den med rosorna) hittade jag på shabbyblogs.com

    Lycka till med bloggandet!

    SvaraRadera