14 december 2012

Lästid, jul och fina klappar

Jag läser för lite! Skolan tar som sagt mycket tid, jag kommer hem senare än innan och har mer läxor. Även om jag lär mig otroligt mycket intressanta saker och älskar min skola, är det förstås lite tråkigt att tiden för att läsa blir mindre. Jag läser mindre än jag skulle vilja, och skriver ännu mindre. Snart är det dock jullov, och då hoppas jag på att kunna ägna mig åt en massa läsande.

Mycket av min läsning sker just nu på bussen och tåget (att bo långt från skolan har sina fördelar), men jag saknar att verkligen sjunka ner i en bok och bara läsa i en massa timmar. Det ska jag se till att göra på lovet!

Apropå jul och läsning, en trevlig jultradition är att i december läsa En julsaga av Charles Dickens, ett kapitel varje advent och det sista på julafton. Det brukar vi alltid göra hemma hos mig, allra helst i köket med tända ljus och nybakta pepparkakor. Den är en väldigt fin bok, med ett budskap som är mycket aktuellt även idag. Man ska bry sig om sina medmänniskor, och kärleken till människor ska vara större än kärleken till pengar och saker. Även om Ebenezer Scrooge är ett extremt exempel på en materialistisk snåljåp finns det tyvärr gott om människor som skulle behöva fundera lite över vad de egentligen prioriterar.

Vad känns egentligen bäst i magen att få i julklapp, en ny mobiltelefon eller utbildning för ett fattigt barn? Jag citerar En julsaga, "julen är den tid på året då nöden är som störst för de fattiga och glädjen som varmast för de rika". På julafton ger vi varandra presenter, vi äter god mat i överflöd, vi är glada och vi känner gemenskap med varandra. En stor del av jordens befolkning lever i fattigdom, och vi som har det bra ställt har faktiskt råd att göra en insats och inkludera fler av våra medmänniskor i gemenskapen och givmildheten, till exempel genom att ge bort ett myggnät som minskar malariaspridningen i fattiga områden, skolböcker till fattiga barn eller en get som kan hjälpa en familj att försörja sig själva och ta sig ur fattigdomen.

God jul!

7 kommentarer:

  1. Jag känner precis likadant som du just nu angående böcker - det är rätt knepigt att fixa gymnasiet samtidigt som man tar sig igenom fem travar nöjesläsning. Om man någonsin läser något är det för skolans räkning.

    Jag brukar vanligtvis se filmen "En Julsaga" varje december men har även läst boken - och er tradition låter onekligen mysig. Det är en fint skriven saga som är tidslös.

    Hörde om de där actionaid så sent som idag.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också att jag har mindre tid för att läsa nu i sjuan (redan!), vilket är väldigt tråkigt...men nu i jul så ska jag, precis som du, försöka koppla av och läsa så mycket som möjligt i jul.

    Jag har faktiskt inte alls varit i kontakt med En julsaga på något sätt, varken genom bok eller film- eller jo förresten, det var en musikal med historien som vår musiklärare visade men den var kass. Fast boken är kanske bättre...

    SvaraRadera
  3. Jo, det är trist att dygnet inte har fler timmar! En tidvändare hade inte varit fel heller, tänk så mycket man hade kunnat läsa då utan att varje sig skola eller sömn blev lidande.

    Filmen har jag inte sett, men håller med om att boken är tidlös och fin! Om musikalen var kass är boken definitivt bättre, Iktoro, jag tycker absolut att du ska läsa den!

    Actionaid är jättebra, och även hos Unicef kan man köpa sådana här julklappar: http://unicef.se/gavoshop?utm_expid=23966974-2&utm_referrer=http%3A%2F%2Funicef.se%2F
    För bara 72 kronor kan man köpa sextio doser poliovaccin, och 235 kronor ger 1500 blyertspennor.

    SvaraRadera
  4. Oj vad jag känner igen mig. Försöker alltid ta mig tid till att läsa.. men skall allting annat bli gjort i tid som jag tyvärr måste prioritera först så blir läsandet ofta bara ett par ynka rader på kvällen eller några kapitel i bussen påväg till skolan. Njut av lovet och alla underbara böckerna :)

    SvaraRadera
  5. Precis så är det alltför ofta! Njut av lovet och läsningen du med!

    SvaraRadera
  6. God jul önskar vi på Boksystrar! <3

    //Johanna & Mimmie, boksystrar.blogg.se

    SvaraRadera