16 november 2012

Internationell författarscen

Igår kväll var jag på internationell författarscen på Malmö stadsbibliotek och lyssnade på Svetlana Aleksijevitj, som pratade om sin bok "Kriget har inget kvinnligt ansikte". Svetlana Aleksijevitj är en av världens främsta reportageförfattare, och brukar finnas med i spekulationerna inför Nobelpriset.

Boken, som jag ännu inte har läst men väldigt gärna vill läsa, handlar om de kvinnor som var med i Röda armén under andra världskriget. Ohyggligt många kvinnor har fruktansvärda upplevelser att berätta om, som de inte har fått prata om tidigare. Efter kriget var det nämligen så att medan de överlevande männen betraktades som hjältar var kvinnorna tvungna att låtsas som om kriget inte hade hänt, eftersom ingen ville gifta sig med en kvinna som varit vid fronten. "Kriget har inget kvinnligt ansikte" berättar om andra världskriget ur en annan synvinkel än vi är vana vid, och som Svetlana Aleksijetivitj sade igår kväll är det otroligt bra att hon hunnit skriva den innan alla vars vittnesmål finns med i den hunnit dö.

"Jag ville skriva en bok som skulle göra generaler illamående", sade Svetlana Aleksijevitj. Med den här boken, och flera av sina andra böcker, vill hon få alla människor att inse att krig aldrig är en bra lösning. Hon vill att människor ska sluta se krig som något naturligt, och jag önskar att hon lyckas.

Att lyssna på Svetlana Aleksijevitj var väldigt intressant, och de utdrag ur hennes bok som lästes högt berörde mig otroligt mycket. Hon sade väldigt mycket kloka saker, och dessutom är bara själva känslan av att vara i samma rum som en författare så himla häftig! Nu vill jag läsa hela "Kriget har inget kvinnligt ansikte". Har du någon gång möjlighet att lyssna på Svetlana Aleksijevitj ska du absolut göra det!

5 kommentarer:

  1. Det låter väldigt intressant det här, och särskilt spännande för dig att kunna få höra henne live. Vilken härlig möjlighet att få!

    Faktum är att jag hörde om den här boken senast igår på Kulturnyheterna men genom deras korta reportage fick jag inte något riktigt grepp om boken.

    Det låter onekligen som ett spännande vinkel och kanske jag kommer läsa den i framtiden. För tillfället "Stridens skönhet och sorg" av Peter Englund som skildrar första världskriget från många olika perspektiv. Rekommenderar den verkligen om du inte läst den!

    SvaraRadera
  2. åhåhå, jag som både är intresserad av kvinnohistoria och är antimilitarist blir såklart väldgt nyfiken!
    Den boken åker genast upp på önskelistan inför julen =0)

    SvaraRadera
  3. Jag läste just en artikel om dig i en KP från 2009. Jag jan inte förstå att du fortfarande bloggar. Jag skulle aldrig klara det. Du var föresten väldigt söt när du var elva ;D

    SvaraRadera
  4. Det låter riktigt intressant. Nu när jag tänker efter så tror jag faktiskt aldrig att jag har läst om några kvinnliga hjältar från andra världskriget, utan bara om män.
    Och krig är definitivt ingen bra lösning, snarare tvärtom. En massa människor dör helt i onödan, fina städer förstörs etc. Tyvärr så verkar det som om krig kommer att fortsätta i flera hundra år till, med tanke på att det inte sedan 1427 har gått längre tid än 25 år utan krig.

    SvaraRadera
  5. Hannah: Det var jätteintressant (dock har jag fortfarande inte läst boken, men det ska det snart bli ändring på!) Stridens skönhet och sorg har jag inte heller läst, men jag vill gärna. Den finns här i huset, och vore kanske passande läsning eftersom vi i vår ska läsa om första världskriget i skolan, samt åka på klassresa och titta på första världskrigets slagfält.

    Märta: Det kan jag tänka mig, vi får se till att läsa den båda två så kan vi prata om den!

    Lovisa: Vad roligt, eftersom jag bloggar för att det är roligt (och ibland låter det gå rätt lång tid mellan inläggen) är det inte alls jobbigt! Tack så mycket!

    Iktoro: Jo, för det mesta handlar ju historien mest om män. Då är det bra med människor som Svetlana Aleksijevitj, som lyfter fram kvinnornas historia. Förhoppningsvis kommer vi i framtiden få uppleva längre perioder utan krig.

    SvaraRadera