2 juli 2012

The Tribes of Palos Verdes

För ett tag sedan läste jag Joy Nicholsons The Tribes of Palos Verdes, som Beatrix gav mig i ett av En bok om dagens bokbyten. Jag hade inte hört talas om den förut, och efter att ha läst denna fantastiska bok är jag otroligt glad att jag fick! Tack så mycket!

Medina är fjorton år och har precis flyttat till det lyxiga Palos Verdes i Kalifornien tillsammans med sin familj. Familjen består, utöver Medina, av hennes tvillingbror Jim och deras föräldrar. Medina beskriver Jim som sin ende vän, i skolan är hon mobbad och hemma är hennes mamma elak mot henne. Relationen mellan föräldrarna är inte alls bra, och mamman menar att Medina är precis som sin pappa. Hon säger att dottern är självisk och inte går att lita på, medan hon anser att Jim är precis motsatsen. Hur hon bemöter sina barn har egentligen ingenting med hur Jim och Medina egentligen är som personer, utan handlar egentligen om konflikterna mellan henne och pappan.

Medinas föräldrar träffades när de var ganska unga, och pappan föll för att mamman var så snygg. Han är väldigt utseendefixerad, och tycker att Medina måste anpassa sig och ha på sig mer snygga kläder för att få vänner i skolan. Hon passar inte alls in, hon är mycket smartare än de andra och går i en speciell klass för sådana som är ovanligt intelligenta. Hon är inte stolt och glad för att hon får gå där, vilket jag önskar att hon kunde vara, utan avundsjuk på sin bror som hamnat i en annan klass tillsammans med ett gäng andra populära killar som han brukar knarka tillsammans med. "Nobody likes a brainbox", säger hon, och samtidigt som jag önskar att hon kunde förstå hur himla bra hon var och vara stolt över sig själv förstår jag hur väldigt gärna hon skulle vilja vara en sådan som folk tycker om.

Medinas pappa är inställd på att han den dag mamman inte längre är ung och vacker ska plastikkirurger han känner fixa till hennes ansikte så att hon ser ut som tjugo igen. Han är väldigt självisk, och bestämmer att familjen ska flytta till Palos Verdes, där han kan få högre lön, trots att ingen av de andra egentligen vill det.

Föräldrarnas äktenskap håller på att braka samman, och de låter det båda gå ut över Jim och Medina. Pappan har ett nytt liv tillsammans med en ny kvinna, och vill helst slippa sina barn och deras mamma. Mamman är på väg att bli galen, hon stöter bort Medina och kräver att Jim ska vara hemma och umgås med henne hela tiden. När pappan har lämnat dem menar hon att Jim måste vara mannen i huset, och hon hindrar honom från att gå ut och träffa vänner eller gå ut och surfa. Medina och hennes bror brukar nämligen surfa, och det är bland surfarna Medina är accepterad. Där får hon respekt, eftersom hon är duktig på att surfa. Surfingen blir otroligt viktig för henne, som vare sig är välkommen hos någon av sina föräldrar eller bland de andra i skolan. Hon kan surfa för att fly undan allt det jobbiga som finns i familjen.

Det kan inte Jim, som tvingas stanna hemma. Hans sätt att fly blir i stället droger, och hans missbruk blir värre och värre i takt med att mamman blir galnare. Medina, fantastiska Medina, bryr sig otroligt mycket om sin bror och gör vad hon kan för att rädda honom. Att som fjortonåring ensam rädda en annan fjortonåring när ingen vuxen hjälper till är dock svårt, och det borde inte vara upp till henne. Det borde finnas någon vuxen, till exempel deras pappa, som tar  ansvar och hjälper Jim och Medina.

The Tribes of Palos Verdes är en underbar bok. Jag tycker otroligt mycket om Medina, och tycker att alla borde läsa boken och få lära känna henne. Tack så mycket, Beatrix! Jag vill väldigt gärna läsa Joy Nicholsons andra bok, The Road to Esmeralda.

8 kommentarer:

  1. Tyvärr så är det ju så på de flesta skolor i dagens samhälle att är man smart så anses det att man automatiskt är en pluggis och tråkig, varför vet jag inte, det stämmer ju absolut inte.
    Vilken störd pappa för evigt. Hoppas att hans ego får sig en törn.

    SvaraRadera
  2. Du har helt rätt, och det är himla synd att det är så!

    Jag håller med dig, det skulle han förtjäna.

    SvaraRadera
  3. hallå där! fin blogg:) gillar du mode och skönhet? kolla då in min modell sida på facebook och gilla den gärna :) kram (http://www.facebook.com/BellaDavisBlog)

    SvaraRadera
  4. Hej Matilda :)

    Jag länkade din blogg till min, hoppas det är OK för annars tar jag bort den.

    SvaraRadera
  5. bella davis: Vad fint att du tycker om min blogg. Men tycker du verkligen att den är rätt ställe att göra reklam för en modellblogg på? Det tycker inte jag.

    Textarinnan: Självklart går det bra! Tack så mycket!

    SvaraRadera
  6. Kul - jag hoppades att du skulle gilla och håller med om allt du skriver. Den är fantastisk!

    SvaraRadera
  7. Hej Matilda! Skulle inte du kunna tipsa om lite "feelgood"-böcker, dvs, böcker som gör en varm och glad inuti. Kanske skulle du till och med kunna göra en egen etikett för dessa fantastiska böcker? Tack så jättemycket på förhand.

    SvaraRadera
  8. Åsa: Tack så jättejättejättemycket igen!

    Anonym: Hej! Nja, tyvärr är feelgood-böcker inte riktigt min grej.

    SvaraRadera