7 april 2012

Glad påsk

Idag är det påskafton, och här kommer en liten påskhälsning från mig! Påskens färg är gult, och därför tänkte jag tipsa om några gula böcker:

Allt går sönder av Chinua Achebe är en fantastiskt bra roman om koloniseringen av Nigeria. Den var den första roman på engelska som skildrade mötet mellan afrikaner och européer ur afrikanernas perspektiv.

Om Nigeria handlar även Chimamanda Ngozi Adichies En halv gul sol, som även den är riktigt, riktigt bra. Den ligger betydligt närmare oss i tid, då den utspelar sig under Biafrakriget. Titeln syftar på symbolen på Biafras flagga.

Ännu en av de gula böckerna utspelar sig i Afrika, och det Segu av Maryse Condé. Den har jag inte läst klart, men det jag har läst tyckte jag om och den är väldigt gul, så den får vara med ändå.

Last Man in Tower av Aravind Adiga har jag inte heller läst än, men eftersom The White Tiger av samma författare är så otroligt bra vågar jag tipsa om den ändå.

Purpurdraken av Carol Wilkinson är den andra boken om Ping, slavflickan som blir drakväktare, och draken Danzi. Böckerna om Ping och drakarna hon tar hand om hörde till mina absoluta favoritböcker för några år sedan.

En bok jag tyckte mycket om för ytterligare ett antal år sedan är Sanna Töringes Gula häxboken. Den handlar om Eline, som sommarlovet innan hon ska börja skolan får en märklig gul bok av en tant med en prasslig regnkappa som hon möter på en buss. Den gula boken är en häxbok, och den gör att den här sommaren blir olik alla andra somrar Eline varit med om tidigare.

Älskar att läsa gör även min namne Matilda i Roald Dahls bok Matilda. Henne har jag tyckt om och identifierat mig med länge, och att få ett tillfälle att tipsa om boken om henne är alltid trevligt.

Faraos förbannelse är en av alla Kim M. Kimselius bra och intressanta böcker om Theo och Ramona, som reser i tiden. I den här boken besöker de Egypten på 1300-talet före Kristus. Jag har inte läst om Theo och Ramona på länge, men jag har för mig att den här är en av de böckerna jag tycker bäst om.

Gul är även Harry Potter und der Stein der Weisen, alltså första Harry Potterboken på tyska. Den har jag inte riktigt lyckats läsa än, men eftersom jag lärde mig mycket av min engelska med hjälp av Harry Potter tänker jag försöka göra likadant på tyska.

En annan bok jag inte har läst är Att ringa Clara av Anna Schulze, men den är gul och handlar om en cellist, vilket räcker för att den ska få vara med här.

Mårbacka av Selma Lagerlöf har jag faktiskt inte heller läst, men eftersom Selma Lagerlöf har skrivit den utgår jag ifrån att den är värd att tipsas om. Mårbacka var Selma Lagerlöfs hem, och jag köpte mitt ex av boken där.

Jag hoppas att ni alla har en trevlig påskhelg med mycket tid åt läsning. Själv har jag inte läst några gula böcker, utan mest svarta. Jag är klar med Erin Morgensterns Nattens cirkus, som var underbar och inte liknar någonting annat jag har läst. En recension kommer om några dagar. Jag har även börjat på Kaninhjärta av Christin Ljungqvist, och hittills tycker jag om den!

Glad påsk!

2 kommentarer: