29 april 2012

Elva frågor gånger fyra

Fyra gånger har jag  blivit utmanad att svara på elva frågor, av Enligt O, Iktoro, Lyran och Jana. Här kommer mina svar:

Enligt O:s frågor:

1. Vilken bok ger dig vårkänslor?
Det susar i säven av Kenneth Graham, en underbart fin bok som börjar med att Mullvaden vårstädar.
2. Det är snart skolavslutning. Vad köper du för bokpresent till en nybakad student?
Jag vet inte. Det beror på vem det är. Att tänka ut böcker som passar människor är roligt, och tänk vad spännande det vore med en massa studenter att ge presenter till!
3. Vilken författare tycker du får för tok för lite uppmärksamhet?
Alla som skriver om Nordkorea. Alla borde läsa mer om Nordkorea.
4. Vilken bok inspirerar dig?
Nattens cirkus av Erin Morgenstern.
5. Vilken bokkaraktär skulle du vilja ha som vän?
Sofie, i Sofies värld av Jostein Gaarder. Det är så härligt med vänner man kan diskutera filosofi med.
6. Vilken författare hade du helst velat träffa?
Ibland tänker jag att det vore jättehäftigt och roligt och spännande och intressant att träffa någon av mina favoritförfattare, som Joyce Carol Oates eller Vibeke Olsson, men samtidigt är jag så rädd för att jag skulle göra det och det inte skulle funka. Tänk om de inte skulle tycka om mig, eller om jag inte skulle tycka om dem (jag tror inte att risken vore så stor, men ändå). Då skulle jag behöva tänka på det varje gång jag läste deras fantastiska böcker, och det tror jag skulle göra läsupplevelserna mycket mindre underbara. Därför svarar jag på den här frågan att jag inte riktigt vet, men att om någon kunde garantera att jag skulle tycka om och bli omtyckt av Joyce Carol Oates eller Vibeke Olsson skulle jag hemskt gärna träffa någon av dem.
7. Vilken bok läser du helst högt?
Vad som helst av Tove Jansson.
8. Vilket bokformat föredrar du?
Jag tycker bäst om inbundna böcker, och helst ska de vara gamla och fina också.
9. Har du någon gång ljugit och sagt att du läst en bok trots att du inte har det?
Det tror jag inte.
10. Vilken bok erkänner du inte att du läst?
Det kan jag ju inte erkänna!
11. Vad läser du helst en långhelg som denna?
Något tjockt och obehagligt som det passar bra att sitta i en fåtölj med en filt och en kopp te tillsammans med, eller något gladare och trevligare, som passar ihop med solsken och saft. Det beror på vädret.

Iktoros frågor:

1. Om det ringde på dörren och en galen yxmördare stod där utanför, vad skulle du göra då?
Hämta min egen yxa. Den är mycket större.
2. Din absoluta icke-favoritbok.
Om jag kunde drömma av Stephenie Meyer. Inte nog med att det var en usel bok fylld av stereotypa könsroller och adjektiv staplade på varandra, människorna som hatade mig för att jag inte tyckte om den var så många och så otrevliga att jag började granska kommentarer innan de publicerades. Några finns kvar, men de allra otrevligaste fick inte synas.
3. Om du fick välja mellan att stoppa handen i brödrosten eller att vara kannibal i ett helt år, vad väljer du då?
Jag stoppar handen i brödrosten, som jag naturligtvis inte sätter igång.
4. Om du var tvungen att vara ihop med antingen Lord Voldemort (Harry Potter),Lucien Ripper (Darkside) eller President Snow (Hungerspelen), vem tar du då? Obs, ingen av de är särkilt snygga eller snälla.
Lucien Ripper känner jag inte till, så jag chansar på att han är ett bättre alternativ än Voldemort eller President Snow.
5. Tycker du att katter är söta?
Ja.
6. Har du någon barnslig hemlighet, och i så fall, vad?
Det är hemligt.
7. Vilken bokkaraktär skulle du vilja fanns på riktigt?
Jättemånga! Hermione, Lyra, Tristan och Yvaine i Stardust, Halim i Ett öga rött
8. Vad skulle du göra om det visade sig att din man/pojkvän/fru/flickvän/nånting var en ailen?
Ta chansen att lära mig om en annan värld!
9. Om du fick veta att du bara hade en dag kvar att leva, vad skulle du göra då?
Spela cello, läsa och dricka te med alla jag tycker om. Och antagligen gråta jättemycket, även om jag nog skulle försöka att låta bli.
10. Finns det någonting som du älskar överallt annat, och skulle dö om du inte hade det?
Jag tycker otroligt mycket om min cello, och skulle må väldigt dåligt om jag inte hade henne, men jag tror inte att jag skulle dö.
11. Din favorit-TVserie.
Vita huset.

Lyrans frågor:

1. Favorit bland Nobelpristagarna?
Det är svårt, jag har faktiskt inte läst jättemycket nobelpristagare. En jag nyligen läste och tyckte väldigt mycket om är Imre Kertesz, så jag väljer honom.
2. Vilken oläst klassiker önskar du att du hade läst?
Fler nobelpristagare.
3. Vilken författare borde vara mer omtalad och läst än hen är?
Alla som inte läser så mycket borde läsa mer i allmänhet, vilket skulle leda till att alla möjliga författare fick mer uppmärksamhet. Det tycker jag vore bra.
4. Favoritmiljö i romanernas värld?
Le Cirque de Rêves i Nattens cirkus.
5. Vilken ungdomsbok borde man inte missa?
Philip Reeves De vandrande städerna och resten av böckerna i samma serie. De har fått alldeles för lite uppmärksamhet!
6. Favorit bland bilderböckerna?
Gittan och gråvargarna av Pija Lindenbaum.
7. Bästa kärleksromanen?
Jane Eyre av Charlotte Brontë. Den är fantastisk!
8. Bästa boken som utspelar sig i din hemtrakt?
Den mörka materian av Philip Pullman utspelar sig inte direkt där jag bor, men Norden (om än ett annat Norden) är centralt i böckerna. Nu bor ju inte jag i just den delen av Norden, men fortfarande i Norden. Att det skulle finnas öppningar till andra världar i den del av den här världen där jag bor är en spännande tanke.
9. Historiska romaner eller samtidsskildringar?
Historiska romaner, tror jag.
10. Vilken författare skulle du vilja se en intervju med i Babel?
Jag vet faktiskt inte, jag ser nästan aldrig på Babel. Det är lite dumt.
11. En filmatisering som gör boken rättvisa?
Filmatiseringen av Neil Gaimans Stardust är en underbar film baserad på en underbar bok.

 Janas frågor:

1. Vilken är din favorit Astrid Lindgren-karaktär?
Jag älskar Pippi. Jättemycket.
2. Om du skulle ordna en blind-dejt åt två fiktiva personer, vilka skulle du vilja få ihop?
Det vet jag faktiskt inte. Kanske hade jag försökt få ihop Ron och Hermione lite tidigare, det hade de behövt lite hjälp med.
3. Nämn ett exempel där filmen är bättre än boken.
Tyvärr, något sådant exempel har jag inte.
4. Vilken var din favoritbok när du var åtta år?
Det vet jag faktiskt inte, men när jag var nio var det Den mörka materian, Harry Potter och Carole Wilkinsons Drakväktartrilogi.
5. Vilken klassiker tycker du bäst om?
Jane Eyre har redan varit med en gång, men hon får vara med en gång till. Jane Eyre av Charlotte Brontë är en av mina favoritklassiker.
6. Hur mycket kostade den dyraste boken du har köpt?
Ingen aning!
7. Hur mycket kostade den billigaste boken du köpt?
Några kronor. Riktigt hur många vet jag inte.
8. Kommer du ihåg när du knäckte läskoden?
Ja. Jag var fyra år och hade hjärnskakning. På väg hem från sjukhuset började jag plötsligt läsa vägskyltar. "Mamma, mamma, varför står det Holma där?", frågade jag. Att det stod "V:a Klagstorp" vid det som brukade kallas Västa Klagstorp tyckte jag också var väldigt konstigt.
9. Vilken var den första boken du läste helt själv?
De allra första var nog bilderböcker som jag inte minns. Den första "riktiga" boken jag läste själv var första Harry Potter. Den var även den andra, den tredje och den tjugosjunde boken jag läste själv. Under en ganska lång period när jag var sådär fyra, fem läste jag den om och om och om igen.
10. Vilken var den första boken du läste på engelska?
När jag var liten fanns det inte så många engelska böcker i min bokhylla. Två av dem (som totalt nog var fyra) var Inside, outside, upside down av Stan och Jan Berenstein och Fox in socks av Dr. Seuss. Någon av dem var den första jag läste, men vilken av dem vet jag inte.
11. Vilken var din allra första favoritbok?
En svartröd go-boken bok i tyg. 

Jag ska även hitta på elva egna frågor och utmana elva andra bloggare. Här kommer mina frågor:
1. Vem hoppas du ska få Nobelpriset i år?
2. Vad ska du läsa i sommar?
3. Har du några tips på böcker om Nordkorea till mig? I så fall vilka?
4. Vilken årstid är den bästa årstiden för läsning?
5. Läser du om dina gamla favoritböcker?
6. Från vilken del av världen läser du flest böcker?
7. Hur väljer du vilka böcker du ska läsa?
8. Hur tycker du att ett bra skolbibliotek ska vara?
9. Finns det någon plats du blivit sugen på att åka till efter att ha läst en bok som utspelar sig där?
10. Hur tycker du att man ska göra för att få barn och ungdomar som inte läser att börja läsa?
11. Vad läser du när du har feber?

Och bloggarna jag utmanar är:
En bok om dagen (Grattis på födelsedagen lite i förskott, förresten!)
Ett hem utan böcker
Holly Hock
Metta och Sara-Sofia på Böcker, böcker, böcker ...
MittimEllan
Chriss the Ninja Pirate
Bokomaten
Sofia i Bokmilaskogen
Kim M. Kimselius
Bokfärden
Schitzo-Cookie's Bokblogg

Det är många som har fått den här utmaningen, och om någon av er redan har gjort den och inte vill eller hinner svara på mina frågor är det förstås helt okej. Om någon annan vill svara på frågorna går det naturligtvis lika bra!

7 kommentarer:

  1. Tack för utmaningen =)!

    Men skippar denna gång, orkar inte göra den mer än en gång tyvärr :(

    SvaraRadera
  2. Kul med utmaningen. Jag utmanar dig tillbaka, se här: http://bokmilaskogen.wordpress.com/2012/04/29/en-utmaning-i-snuvighetens-land/

    :-)

    SvaraRadera
  3. Vad roligt! jag har fått en till men inte gjort den än! Tänker definitivt göra det dock! Vad gullig du är!:)

    SvaraRadera
  4. Inside, outside, upside down!

    SvaraRadera
  5. Åh, Matilda! Du är en vinnare! Kolla min blogg! ;-)

    SvaraRadera