24 februari 2012

Årets boktipsare

I går var jag i Stockholm på prisutdelning för Årets boktipsare. Vann gjorde Kerstin Rydén, grattis! Priset är hundra valfria böcker, ett original av Nina Hemmingsson och en Stringhylla. Jag hade jättetrevligt och träffade en massa nya, trevliga människor! Några av dem var de andra nominerade, som förutom Kerstin Rydén var Karin Cellton, Hanna och Elin på Tonårsboken och Tova på Bokugglan. Andra trevliga människor som var där var Ada Wester från Gilla Böcker, Anna, Elisabeth, Gustav och Christina från Bonniers och två "vanliga okända människor" (det var så de presenterade sig) som berättade att de hejade på mig.

Det var ju inte jag som vann de hundra böckerna, men ändå hade jag med mig fjorton nya hem igår. Det beror dels på att alla som var på prisutdelningen fick en goodie-bag som bland annat innehöll böcker, och dels på att det i Bonniershuset fanns en bänk med en massa böcker Bonniers inte ville ha och som man därför fick ta hur många som helst av. I sådana lägen gäller det att passa på, och jag hittade bland annat Det går an av Carl Jonas Love Almqvist och Vivi Edströms bok om Jane Austens författarskap. I min goodie-bag fanns bland annat Öster om heden av Viveca Lärn, vars barnböcker jag tyckte om som liten men vars vuxenböcker jag ännu inte läst några av, och Mina vackra ögon av Nina Hemmingson (som jag för övrigt träffade igår!). Den sistnämnda läste jag på planet hem och den var mycket, mycket bra och väldigt rolig.

Bland böckerna på bänken på Bonniers hittade jag även Vinden går genom gräset och Krigarens sköld av Vibeke Olsson. De tog jag dock inte med mig, eftersom jag köpte dem på Hamrelius rea i onsdags. Det var ganska irriterande, för även om det är roligt att köpa böcker billigt är det ännu roligare att få dem gratis! Att vara på Hamrelius rea var mycket trevligt, även om ett par av böckerna jag köpte köptes i onödan. Den är nämligen lite speciell, på ett väldigt bra sätt. I stället för att rea vissa böcker under en längre tid har Hamrelius fyrtio procents rabatt på allting i hela butiken de fem första dagarna av rean (alltså till och med söndag). Om man dessutom köper ett rabattkort för sextio kronor blir det ytterligare tio procents rabatt, vilket innebär totalt fyrtiosex procent. Jag gillar den här sortens bokrea, eftersom det gör att det går att hitta billiga böcker som inte reas någon annanstans. Det känns nämligen som om många av de andra bokhandlarna rear samma böcker, men på Hamrelius går det att hitta mycket fler titlar (till exempel pocketversionen av Elin Wägners Pennskaftet, som är tillfälligt slut hos nätbokhandlarna men som stod i ett hörn av Hamrelius och bara väntade på mig)!

Ännu ett grattis till Kerstin Rydén, och tack alla ni som var med och gjorde gårdagen så trevlig och alla ni som röstade på mig så att jag fick vara med!

6 kommentarer:

  1. Haha, tror jag är en av de där "okända människorna"! Christine heter jag, och jag praktiserar på Gilla Böcker! :)

    SvaraRadera
  2. Hahaha, jag är nog den andra okända människan. :D Det är skitbra att ha en kompis som praktiserar på ett bokförlag för man får hänga med på nice event och får massa böcker. Ett tips till alla. ;)

    SvaraRadera
  3. Synd att du inte vann, kul att du hade kul, och framför allt, trevigt att du jobbar på! Böcker behövera lla vänner de kan få!
    Elvira Birgitta

    SvaraRadera
  4. Wow, du läser rejält brett Matilda, det ska bli spännande att se vad det blir av dig. Författare, förläggare, litteraturvetare. Jättekul att få prata med dig lite grann i torsdags, grattis till din nominering. Hoppas att du kom hem ordentligt. Kram till dig!

    SvaraRadera
  5. Christine och Ell, ni har helt rätt, ni är "de okända människorna"! Det verkar roligt både att praktisera på bokförlag och att ha vänner som gör det. Det var jättetrevligt att träffa er, om jag hamnar på fler sådana där event vore det kul om ni var där!

    Elvira Birgitta: Det var hemskt roligt ändå (och det känns jättebra att ha kommit så långt), men jätteroligt att du hejade på mig! Precis, vi bokälskare behövs. Vill du se något annat kul rekommenderar jag att du klickar på länken till Årets Boktipsare och tittar på affischen där jag valt ut mina favoritböcker. Där är Månskensvargen nämligen med!

    Lina Forss: Åh, vad fina saker du skriver! Tack tack, det var jättekul att prata med dig också! Kram!

    SvaraRadera
  6. Grattis till nomineringen! Ska du på bokmässan i höst förresten?

    SvaraRadera