16 februari 2012

Bokrea!

Nu är det den här tiden på året igen, då det är kallt och mörkt men framförallt dags för bokrea! Jag har precis beställt, och jag har hittat en massa böcker jag vill ha, och jättemånga jag skulle ha köpt om jag inte redan hade dem. Inspirerad av En bok om dagen har jag nu börjat läsa Vibeke Olssons Sågverksungen (som jag haft länge men faktiskt inte läst), och eftersom jag tycker väldigt mycket om den än så länge har jag beställt fortsättningen Bricken på Svartvik som finns på rean.

Några andra böcker jag har beställt är Samtal med djävulen av Inger Edelfeldt, Katt i Warzawa av Slavenka Drakulic, Så jävla normal av Nina Hemmingsson och Bara lite AIDS av Sara Granér. Sara Granér har även skrivit den fantastiska Med vänlig hälsning, och eftersom Bara lite AIDS var tillfälligt slut sist jag försökte köpa den blev jag extra glad över att hitta den på rean!

För den som inte har läst den finns Sonya Hartnetts Butterfly på rean på både svenska och engelska. Innan filmen kommer (vilket det gör snart) måste ni som inte har gjort det än se till att läsa Hungerspelen, och då kan det passa ganska bra att den finns på rean.

Fler bra ungdomsböcker som reas i år är bland annat Den absolut sanna historien om mitt liv som halvtidsindian av Sherman Alexie, Chain Mail - Skicka vidare av Hiroshi Ishizaki, Tystnad, tagning av Michelle Magorian och Om jag stannar av Gayle Forman. För mindre barn finns Pija Lindenbaums Siv sover vilse och två av Dav Pilkeys underbart fina böcker om Draken, Drakens vän och Drakens vimsiga dag. Till alla nyblivna filosofer finns Tänk själv - en inspirationsbok för unga filosofer av Peter Ekberg på rean.

Ett annan fantastisk bok är Einsteins fru av Liv Strömquist, och den borde alla som inte redan har köpa. Ännu fler bra böcker som reas nu är Här är allt så perfekt av Niklas Orrenius, Lilla himlafågel av Joyce Carol Oates och Den godhjärtade Jesus och Kristus bedragaren av Philip Pullman.

Åh, vad roligt det är med bokrea!

6 kommentarer:

  1. Flera av de böcker du räknade upp hade jag tänkt beställa ;)

    SvaraRadera
  2. Du är nominerad till Årets boktipsare va? :D Kommer du på torsdag till Kulturhuset? Jag är också nominerad :)

    SvaraRadera
  3. Ja, det är jag! Vad roligt, då ses vi i morgon! :)

    SvaraRadera
  4. Visst är det kul med bokrea!

    SvaraRadera
  5. Svar: Hade varit jätteroligt att träffa dig med, men ni stod omringade av människor och vi ville inte riktigt komma och tränga oss på.. :)

    SvaraRadera