12 juli 2011

Uppmuntra oss som vill läsa mycket att läsa ännu mer!

Idag var jag på biblioteket för att lämna in två "Sommarbokslappar". Sommarboken är en tävling som biblioteket har varje sommar, och den brukar gå till såhär:

Man ska läsa åtta böcker och skriva upp deras titlar på en lapp. Tre av dessa åtta böcker ska man skriva korta recensioner på (även om jag alltid brukar irriteras av att utrymmet där jag kan skriva är alldeles för litet för att det ska få plats en recension). När man är klar med en sådan lapp går man till biblioteket och lämnar den, och får en lottsedel. Varje person får lämna in max tre lappar, och man kan därför bara få tre lotter. Lotterna tar man sedan med sig till dragningen, där många vinner böcker och en person vinner en iPod.

I år har reglerna ändrats. På varje lapp finns det plats för fem böcker, och nu får varje person bara en lottsedel. Jag frågade varför, och fick svaret att det varit orättvist tidigare år, eftersom alla inte haft samma möjlighet att vinna. Jag tycker att det är rätt att den som läst fler böcker har större chans att vinna, eftersom det uppmuntrar människor att läsa. Jag kan förstå poängen med en begränsning vid till exempel tre lotter, eftersom de som bara hann med att läsa åtta böcker på sommarlovet kanske skulle vara helt chanslösa annars. Och ja, visst förstår jag att de som inte läser måste uppmuntras. Jag tycker att bibliotek borde uppmuntra läsning, och jag tror dessutom att vetskapen om att det är lättare att vinna saker om man läser mer kan få många som kämpar med sitt läsande att faktiskt se till att läsa mer, och då förhoppningsvis upptäcka att läsning för njutningens skull (och inte för vinsternas) är helt fantastiskt!

7 kommentarer:

  1. kan du inte svara i din mors namn eller nåt...

    SvaraRadera
  2. Tyvärr, det finns en åldersgräns. =)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det är bra att man kan lämna in hur många lappar som man vill(och få så många böcker man vill ha). Ändringen med antalet böcker tycker jag också om. De som inte läser så snabbt har en möjlighet att hinna med mer, dessutom känns det kanske inte lika svårt. Om man läser mycket tjocka böcker kanske man inte hade hunnit med så många sommarboks-lappar som man velat. Jag håller med dig om att man borde kunna få fler lotter. Man hade t.ex. kunnat få lämna in hur många lappar man ville, och få en bok till varje lapp, men bara fått lotter till de tre första lapparna.

    SvaraRadera
  4. Jag håller med om att det är bra att man kan få fler böcker, det hade jag faktiskt inte tänkt på! Det jag reagerade på var framförallt att man bara får en lottsedel var och att argumentet för det var att det är rättvisare såhär. Jag tycker inte att det är orättvist att de som läst mer vinner mer, eftersom bibliotek borde göra vad de kan för att uppmuntra läsning.

    En annan sak som irriterar mig är att det (i alla fall om man läser på lapparna) inte verkar som om man kan vinna några böcker i år.

    SvaraRadera
  5. Vi har ungefär samma ska i våra bibliotek (två stycken, kanske fler), men då ska man läsa sju böcker bara...

    Lite konstigt att dom ändrade reglerna när dom vill uppmana barn att läsa mycket...

    SvaraRadera
  6. Vi har också en liknande tävling här, den heter Bokslukartävlingen.
    Man ska läsa tio böcker och lämna in lappen på biblioteket efter sommarlovet, sen dras några vinnare som får en bok. För ett par år sen hade jag turen att vinna :-)

    SvaraRadera
  7. Jag har inte ens tänkt på att det inte står något om att man kan vinna böcker. Det har känts så självklart! jag hoppas verkligen att de har böcker som priser.

    SvaraRadera