4 november 2010

Sorgfjäril

Sorgfjäril är skriven av Ingelin Angerborn och handlar om Alice, som tillsammans med sin familj flyttar till ett gammalt hus på landet. Medan hennes mamma och hennes nye man tycker att huset är charmigt och fint tycker Alice att huset är gammalt och äckligt och saknar bästisen Sofia och pojkvännen Leo. Leo är nog den hon egentligen saknar mest, eftersom hon inte ens får prata i telefon med honom när hon vill. Det är nämligen så att Alice mamma inte tycker om Leo, eftersom hon tycker att Alice med sina tolv år är alldeles för liten för att ha någon pojkvän överhuvud taget.

Huset kallas spanska slottet, och många av grannarna verkar tycka att det är väldigt spännande att någon flyttat dit. I mataffären träffar Alice Fanny och Angelica, två tjejer som är lika gamla som hon, och de verkar ha något att berätta om spanska slottet, men som deras mormor sagt att de inte får prata om. De kommer och hälsar på Alice, men verkar tycka att huset är lite läskigt, och när de går kan Alice höra att de viskar ord som hemskt, sorgligt och död til varandra.

Mycket märkligt händer faktiskt i det gamla huset, som att TV:n sätter igång sig själv, Alice klockradio då och då börjar visa siffrorna 19.29 i stället för vad klockan egentligen är, någon sjunger i hallen när bara Alice är hemma, hennes lillebror Emanuel ritar bilder av ”spöket Lisa”, som han säger sig ha sett och pratat med och en sorts fjäril Alice aldrig har sett förut dyker, utöver att de flyger omkring runt huset hela tiden hela tiden, upp på olika ställen, som på Alices bakgrundsbild på datorn eller bland glasfigurerna i hennes fönsterkarm.
När Alice berättar om allting som händer för Leo förklarar han det med att det nog spökar i huset, men Alice tror ju inte på spöken. Men vad finns det annars för förklaring på alla underliga saker som händer, och vad är det egentligen Fanny och Angelica vet men inte berättar?

Jag tycker väldigt mycket om relationen mellan Alice och hennes fem år gamla lillebror Emanuel, som inte riktigt är som han ska och förstår lika mycket som andra barn, men samtidigt kommer på en massa saker som varken Alice eller de vuxna haft en tanke på. Jag tycker att det är väldigt fint hur Alice älskar sin lillebror och hur viktig han är både i Alice liv och för förklaringen av det mysterium hon försöker lösa.

Sorgfjäril är en väldigt spännande, och ibland ganska otäck, bok som jag verkligen rekommenderar!

18 kommentarer:

  1. Jag tänkte läsa den boken för flera veckor sedan och när du rekommenderar den tänker jag definitivt läsa den!

    SvaraRadera
  2. Har också läst Sorgfjäril. Den var bra, fast det hände typ ingenting i första halvan xP

    SvaraRadera
  3. Lovisa: Det tycker jag absolut att du ska göra!

    Addikoko: Kul att du gillade den! Jag tyckte om båda halvorna. :)

    SvaraRadera
  4. Vad har du för besöksstatistik? Jag bara undrar, eftersom att det verkar som att det är många som läser din blogg. Jag ska också passa på att säga tack för en jättebra blogg med många bra boktips! Jag misstänker att jag säger det alldeles för sällan. Jag hoppas att du ändå vet hur mycket jag tycker om dig och din blogg!

    SvaraRadera
  5. Det är lite olika, men du har rätt i att ni är ganska många. :)

    Vad fina saker du skriver, tack så jättemycket! Jag tycker mycket om dig också. :D

    SvaraRadera
  6. Den skall jag lägga på minnet. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  7. sv: åå vad roligt, hoppas du blir nöjd=D

    SvaraRadera
  8. Hoppas du blir nöjd också! :D

    SvaraRadera
  9. Hur lång är du?Det kanske låter lite ohyfsat men jag är nyfiken.

    SvaraRadera
  10. Jag ska nog läsa den :)
    din blogg är väldigt bra :D

    Sara

    SvaraRadera
  11. Gillar du fantasy? :)

    SvaraRadera
  12. Jag är drygt en och en halv meter lång. Hur kommer det sig att du undrar? Det är jag nyfiken på!

    Det tycker jag absolut att du ska göra, Sara. Tack! Jag tycker väldigt mycket om fantasy, även om jag läste mer i genren tidigare. :)

    SvaraRadera
  13. Matilda:Jag ville veta hur lång du var för att jämföra din längd med min längd. Vi är nästan lika långa!

    SvaraRadera
  14. Rolit att du gillar den här boken, men väldigt synd att den är slutsåld! Hoppas den trycks i en omgång till. kanske går att hitta i någon bokhandel eller på bibliotek, men i nätbokhandlarna är den slut!

    SvaraRadera
  15. Tack så mycket för pocket paketet det var aldeles underbart!
    Och eftersom ditt var så bra och jag tycker att jag mislyckas med det jag skickat till dig har jag nu beställt en bok som jag tror ska passa bättre till dig=)
    så den kommer nog nästa vecka=D

    SvaraRadera
  16. Den boken vill jag också läsa! :)

    SvaraRadera
  17. Jag tycker att Sorgfjäril är väldigt bra.Mest i boken gillar
    jag Alice och Emanuel.Har du läst
    För alltid...förresten?IA har också skrivit den.


    //Iktoro//

    PS.Din blogg är BÄST.

    SvaraRadera