29 december 2008

Eragonböckerna

Böckerna om Eragon och hans drake Saphira är skrivna av Christopher Paolini. De tre böcker som har kommit ut heter Eragon, Den äldste och Brisingr. I början är Eragon en ganska fattig bondpojke som bor med sin morbror Garrow och sin bror Roran i byn Carvahall, som ligger i landet Alagaësia. Alagaësia styrs av den ondskefulle kungen Galbatorix. Han och hans svarta drake Shruikan tog makten genom att tillsammans med tretton andra drakryttare döda alla andra drakryttare och deras drakar. Tidigare var det ryttarna som härskade i Alagaësia, och det var en lugn och fredlig tid. Drakryttare kan använda trolldom och får lika långa liv som drakarna och de nästan odödliga alverna. Med tiden blir mänskliga drakryttare mer och mer lika alver, de får bland annat spetsigare öron. Allt detta har Carvahalls sagoberättare Brom berättat för Eragon.
En dag när Eragon är på jakt i bergskedjan Ryggraden hittar han en blå sten. Han tar med den hem, och senare kläcks den och en drake kommer ut. Eragon rör vid draken, och ett märkligt band mellan dem uppstår. De är nu drake och ryttare. Eragon gömmer draken och ger den namnet Saphira. När mystiska främlingar som är ute efter draken tvingas Eragon och Saphira fly. Sagoberättaren Brom följer med dem. Brom undervisar Eragon i trolldom, fäktning och annat en drakryttare bör kunna. I slutet av Eragon tar sig Eragon och Saphira till Varden, en motståndsrörelse som kämpar mot Galbatorix. Varden berfinner sig i dvärgarnas stad Tronjheim, eftersom dvärgakungen Hrothgar stödjer Varden.
I Den äldste kommer Eragon och Saphira till Ellesméra, alvernas huvudstad för att fortsätta sin utbildning. Det är något de verkligen behöver, eftersom slutstriden mot Galbatorix kommer närmare och närmare. Och ju närmare slutstriden kommer, desto viktigare är det att Eragon och Saphira får veta varifrån Galbatorix får sina onaturligt stora krafter. Om de inte vet det kan de omöjligt besgra Galbatorix och hans svarta drake Shruikan. Svaret på den frågan får de i Brisingr. Och det är inte något de har väntat sig. Men jag tänker inte berätta vad det var. Om ni vill veta får ni läsa böckerna själva, vilket jag verkligen rekommenderar er att göra. Jag tyckte inte att Eragon var så jättebra,men när jag läste de andra tyckte jag mer om serien, eftersom de bara blir bättre och bättre.

5 kommentarer:

  1. Jag har läst både ettan och tvåan, älskade verkligen de båda två. Men när jag skulle försöka ge mig på den tredje så började det så segt att man inte fattade någonting och tillslut gav jag upp.. Blir det bättre så att den är värd att läsas eller?

    SvaraRadera
  2. Älskar Inheritance Cycle xD

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Eragon, Den Äldste och Brisingr är nog de bästa böckerna jag någonsin har läst...jag rekomenderar den till alla som gillar fantasy,drakar och trolldom.

    SvaraRadera
  4. Snart kommer fyran!Jag längtar...har beställt hem den och 29 andra böcker.Mamma får nöja sig med en liten pluttebok :D

    SvaraRadera
  5. Vad kul att ni är fler som gillar dem!

    Oj, vad många böcker du har beställt! Vad roligt!

    SvaraRadera