25 juni 2010

Sommarskönt bokbyte

Jag är med i En bok om dagens sommarsköna bokbyte, och för att underlätta för min hemliga bokvän skriver jag det här inlägget och berättar lite om mig själv och min boksmak.

Jag har ingen lista över vilka böcker jag läst, varken i år eller något annat år. En gång försökte jag skriva i en läsdagbok, men det fungerade inte eftersom jag aldrig kom ihåg att skriva i den.

Jag gillar många olika genrer, till exempel historiska romaner, fantasy och andra spännande böcker och klassiker. Det finns en del typer av böcker jag inte gillar. Jag blir mest irriterad när jag läser "tjejböcker" där allting handlar om att skaffa pojkvän och bli populär. Jag har läst Om jag kunde drömma (första Twilight-boken) och Törst av Richelle Mead, men jag var inte så förtjust i någon av dem. Jag har tröttnat på ungdomsböcker som är fulla av problem men där allt plötsligt vänder och löser sig på dem tre sista sidorna för att boken inte ska sluta olyckligt, eftersom det känns så väldigt overkligt (både att det är så väldigt mycket bekymmer i början och att allting blir bra så plötsligt).


Här kommer några av mina favoritförfattare:

  • Joyce Carol Oates Jag har läst alla hennes ungdomsböcker, och äger alla utom Efter kraschen tog jag mig samman, bredde ut mina vingar och flög iväg. Jag har även läst Blonde och har börjat på, men av någon konstig anledning glömt bort att läsa klart, Fallen.
  • Jane Austen Jag har läst alla hennes romaner utom Mansfield Park och Övertalning. Jag har alla på engelska, men på svenska har jag bara och Northanger Abbey, Förnuft och känsla och Emma. Jag äger även Kärlek och vänskap, som innehåller några av Jane Austens tidigaste texter.
  • Philip Pullman Jag har läst Den mörka materian och har alla tre böckerna på både svenska och engelska. Jag har även läst Rubinen i dimman, och har både den och Skuggan från norr.
  • Tove Jansson Jag har och har läst alla böckerna om Mumintrollen.
  • Carole Wilkinson (jag har och har läst Drakväktaren, Purpurdraken, Drakmåne och Dragon Dawn.
  • J.K. Rowling Jag har och har läst allt.
  • Charlotte Brontë Jag har läst och har Jane Eyre.
  • Naomi Novik Jag har och har läst alla Temeraireböckerna.
  • Julia Sandström Jag har och har läst allt.
  • Michelle Magorian Jag har Tystnad tagning, Hemlängtan, Godnatt Mister Tom, En liten kärlekssång och Plats på scen.
  • Vibeke Olsson Jag har och har läst Ulrikeböckerna och Molnfri bombnatt och har dessutom Murkronan, Skymningens nådatid och Sågverksungen.
  • Barbara Voors Jag har läst Islossning och Emmy Moréns dubbla liv. Jag har Emmy Moréns dubbla liv, och dessutom finns Islossning, Sömnlös och Mina döttrars systrar huset (de bor i mammas bokhyllor och inte i mina).

Om jag ska välja ut tre favoritböcker tror jag att det blir Blonde av Joyce Carol Oates, Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson och Jane Eyre av Charlotte Brontë.

Jag läser helst engelska böcker på originalspråk, men böcker som är skrivna på andra språk än svenska eller engelska läser jag helst på svenska. Det går bra med begagnade böcker om de är i fint skick, men jag gillar nya böcker mer.

Förutom att läsa spelar jag cello, dansar, fotograferar och bakar kladdkakor på fritiden. Jag älskar färgen grönt, eftersom den påminner mig om alla växter som vaknar på våren (som är min favoritårstid). Jag tycker även mycket om havets blå färg, eftersom den känns så fri och stark. Jag tycker bäst om svarta eller grå kläder och rosa eller vita rosor.

Jag älskar te, och dricker oftast minst en kopp om dagen. Jag gillar inte fruktiga teer som smakar för onaturligt, och min favoritsort är lapsang. Det godis jag tycker bäst om är mörk choklad. Jag är vegetarian (men äter fisk och skaldjur), och äter därför inte godis med gelatin i.

De teveserier jag tycker bäst om är Vita huset, Tess och Sense and Sensibility. Några av mina favoritfilmer är Stardust, Pride and Prejudice, Marie Antoinette, Harry Potterfilmerna och Fantomen på operan.

8 kommentarer:

  1. Hej igen! Det här kommer att bli ganska svårt men jag hoppas få till en bra bokpåse åt dig.

    Din hemliga bloggvän.

    SvaraRadera
  2. Det hoppas jag också :)

    Det ska bli spännande, jag är nyfiken!

    SvaraRadera
  3. Hej, har du läst the tales of beddle the bard som JK Rowling har skrivit? Jag har läst den. min blogg heter bokbloggen1.blogspot.com

    SvaraRadera
  4. Ja, det har jag. Visst är den bra!

    SvaraRadera
  5. Har du läst "Vindens Skugga" av Carlos Ruiz Zafón ?
    I fall att du inte har det, så rekommenderar jag den varmt, superbra sommarläsning :)

    // Mumintrollet

    SvaraRadera
  6. Det har jag inte, så tack för tipset! :)

    SvaraRadera
  7. Hej Matilda! Pga en sen leverans av en av böckerna du ska få så kommer jag att skicka ditt paket först i morgon fredg. Du får alltså paketet först nästa vecka. Ledsen att du måste vänta. Jag hoppas att du kommer att tycka om innehållet, åtminstone så mycket som möjligt av det.

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Jag tycker din blogg är super bra, och kommer nog att se till att läsa flera av dom här författarnas böcker. Jag Undrar om du har läst This is all av Aidan Chambers (Det här är allt på svenska). Det är en riktigt bra bok som jag tror att du kanske skulle gilla eftersom du gillar Jane Austen.

    P.S.
    Kolla gärna in min blogg; bokfjanten.blogg.se

    SvaraRadera