20 juni 2013

Sommarlov och omläsning

Det är härligt med sommarlov, då det innebär massor av lästid! Själv har jag inlett sommarlovet med att läsa om Philip Pullmans trilogi His Dark Materials (Northern Lights,The Subtle Knife och The Amber Spyglass, eller Guldkompassen, Den skarpa eggen och Bärnstenskikaren som de heter på svenska), och jag uppskattar dem precis lika mycket som jag gjorde när jag läste dem för första gången. Det var ungefär sju år sedan, och det är så himla fantastiskt med böcker man kan återvända till så många gånger och ändå upptäcka nya saker i. His Dark Materials är en sådan bokserie, den innehåller så många lager att varje omläsning är en stor läsupplevelse i sig. Det är otroligt fascinerande hur olika saker en åttaåring och en femtonåring kan se i en historia. När jag läste böckerna för första gången var Lyra och Will tolv år gamla och därmed  nästan vuxna. De är fortfarande tolv, men nu är de ganska små. Det gör dels att jag blir ännu mer imponerad av dem, men också att jag ser deras utsatthet på ett sätt jag inte gjorde förut. Det är mer tydligt för mig hur väldigt fel det är att Will måste ta hand om sin sjuka mamma, och jag har lättare för att se att Lyra ibland är betydligt räddare än hon vill ge sken av.

Oavsett hur gammal man är, och oavsett hur många gånger man läser dem, är His Dark Materials fantastiska böcker. Glad sommar och trevlig läsning!

4 kommentarer:

  1. Hej! I sommar visar jag olika platser att läsa på, och jag skulle gärna vilja se vart andra läser. Kika gärna in på länken nedan och bidra med din bild! Ha det fint! :)
    http://filo-sofie.blogspot.se/2013/06/vart-laser-du-helst.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som en rolig idé! Jag åker bort på fredag, och mycket läsning kommer att ske på tåget, men jag kanske skickar in något när jag kommer tillbaka.

      Radera
  2. Jag har många gånger funderat på att läsa de böckerna. Får nog se till att göra det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut att du ska göra!

      Radera