19 februari 2013

Ja, jag tycker att vissa böcker är bättre än andra

Diskussionen om huruvida det finns bättre och sämre litteratur rasar. Ja, menar vissa, en del böcker kan man objektivt säga är dåliga, medan andra tycker att nej, det är en fråga om personligt tycke och smak. Det är inte första gången ämnet är uppe i bokbloggosfären, och den här gången började det med det här inlägget hos Bokhora. Några andra som skrivit om det är enligt O och En bok om dagen.

Jag håller med om att en del böcker helt enkelt är bra, medan andra är dåliga. Saker som kan göra böcker dåliga är ett dåligt språk (men hur definierar man ett dåligt språk? Jag vet inte riktigt, men det brukar kännas), platta karaktärer som saknar trovärdighet eller kanske en alltför förutsägbar handling. En bok med ett budskap som förespråkar föråldrade könsroller eller rasism är sämre än en som förordar alla människors lika värde och rätten att vara den man är. Allra bäst är förstås en bok som uppfyller alla kriterier, en bok med en intressant handling, djupa och trovärdiga karaktärer, ett bra språk och ett vettigt budskap.

Att en del böcker är bra och andra dåliga betyder inte att det är fel att uppskatta dåliga böcker. Sämre böcker kan absolut vara underhållande, det kan jag också tycka. Man är inte en sämre människa för att man föredrar deckare framför nobelpristagare, men att Selma Lagerlöf skrev bättre än Camilla Läckberg gör kan man inte förneka.

Att bestämma vilka böcker som är bra och vilka som inte är det är inte alltid lätt. För mig känns det ofta självklart, men det betyder verkligen inte att alla tycker samma sak. Johanna Lindbäck på Bokhora, som skrev det ursprungliga inlägget, menar liksom jag att en del böcker objektivt kan sägas vara dåliga och andra bra, men jag delar inte hennes uppfattning om vilka böcker det är. Hon tar upp Boktjuven av Markus Zusak som ett exempel på en bok som inte är bra, medan jag menar att den visst är bra.

Lyrans tematrio handlar om just dåliga böcker, så här kommer tre böcker som är dåliga - enligt mig!

1. Liksom Lyran själv har jag med Twilight i min lista av dåliga böcker. Jag har visserligen bara läst den första delen, men det räckte. Den var illa skriven, full av klichéer och adjektiv. Karaktärerna var onyanserade, och könsrollerna stereotypa.

2. En annan populär bok jag inte alls tyckte om är Dan Browns Da Vinci-koden. Jag läste inte klart den, och tyckte helt enkelt att den var tråkig. Jag förstår inte alls dess storhet. Språket var ingenting jag fastnade för, och skildringen av hur huvudpersonerna sprang runt på Louvren och då och då förstörde tavlor tyckte jag var ganska motbjudande.

3. Saknad Jennie tre år av Carolyn B. Cooney innehöll liksom Twilight en massa väldigt föråldrade och stereotypa könsroller. Jag håller med Lyran, ett uselt genusperspektiv är ett effektivt sätt att göra en bok dålig!

11 kommentarer:

  1. Tänk vad olika man kan tycka. Jag gillar verkligen Da Vinci-koden mycket. Tycker om språket. Det är bra flyt i handlingen. För mig var helheten bra här.

    Jag anser att det är så svårt att avgöra vad som är bra och dålig litteratur. Det hänger ju på vad läsaren uppskattar, och det är ju väldigt individuellt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olika människor uppskattar olika böcker, och tänk vad tråkigt det hade varit annars! Nu var det visserligen längesedan jag läste Da Vinci-koden, men som jag minns det hade den ett simpelt språk och platta karaktärer, vilket jag menar gör att den är en mindre bra bok. Trots det har jag förstått att ni är många som uppskattar den!

      Radera
  2. Jag älskade Twilight när den kom ut, även om jag kanske inte skulle tycka det om jag läste om den nu, jag lämnar den till mitt "ungdomsjag" att bedöma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kanske det är, om du läste den idag kanske du inte alls skulle uppskatta den lika mycket. Att man en gång hade glädje av att läsa en bok måste ju inte betyda att man fortfarande tycker om den några år senare.

      Radera
  3. Jag tyckte att Da Vinci koden var ganska spännande, men allt är lite för fantastiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är ju många som tycker så! Jag håller med om att historien kändes överdriven och inte särskilt trovärdig.

      Radera
  4. Intressant att du ser på Da Vinci-koden på det sättet. Själv vet jag att alla tyckte den var så bra för att den var så spännande. Det var inte därför jag tyckte om den, utan jag var mer intresserad av vad de diskuterade, att Jesus hade varit gift och att Maria Magdalena var hans fru. Resten var ganska barnsligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad kul att du verkar historieintresserad! Om du vill läsa mer om Maria Magdalena och hennes relation till Jesus finns ett mycket intressant avsnitt om det i "Vägen till henne - Om kvinnans försvunna historia" av Margareta Skantze.

      Radera
  5. Två av de tre böckerna du nämnde skulle nog även ha varit med på min lista - den tredje har jag inte läst. Jag klarade varken av Twilight eller Da Vinci-koden, men jag har dock förståelse för vad som lockar med dem. De är riktiga sidvändare: enkelt språk med lagom spännande handling. En bok som jag skulle lägga till listan, för egen del, är barnboksserien "Syskonen Baudelaires olycksaliga liv". Har du läst dem? Att varje bok slutade olyckligt gjorde att jag kände mig gravt förolämpad;) Jag vill så gärna att böckerna slutar lyckligt. Men det är min smak det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, Barnen Baudelaire har jag inte läst sedan jag var ganska liten, men jag har för mig att jag tyckte om dem då. Smaken är olika!

      Radera
  6. Jag håller med både om Twilight (könsdiskriminering på hög grad, någonting av det värsta jag vet) och Da Vinci-koden som läste jag för något år sen-kanske var jag för liten men jag minns att jag tyckte att den var otroligt seg och att det tog ovanligt lång tid att läsa ut den. Saknad: Jennie 3 år gillade jag dock.

    Skräplitteratur kan ändå vara lite småkul att läsa ibland, särskilt när det är så dåligt så att det är kul att läsa den. Det är även roligt att riktigt spy galla över dåliga böcker som man hatar. T.ex. så läste jag Jonas bok för ett tag sen (tänk dig Twilight fast sämre och det är zombieänglar istället för vampyrer) och det var så otroligt skönt att slakta boken. Det kändes som om jag hämnades på något sätt...XD

    SvaraRadera