22 augusti 2012

Utmaning

Jag har blivit utmanad av TinaO! Tack tack, vad roligt! Utmaningen går ut på att skriva ner åtta fakta om sig själv, och sedan utmana fyra andra bloggare att göra samma sak. Här kommer åtta fakta om mig:

1. Jag började gymnasiet idag, på Historieprogrammet på Katedralskolan i Lund. Den första skoldagen var jättehärlig, både klassen och lärarna verkar jättebra och trevliga!

2. Jag har likadana converse som Luna har i den femte Harry Potter-filmen. Detta upptäckte jag dock inte förrän jag hade haft skorna ett tag.

3. Jag dricker väldigt mycket te. Mitt favoritte är lapsang, och finns inte lapsang dricker jag gärna grönt te.

4. Jag är feminist, och tycker att alla borde vara feminister. Att kvinnor ska ha samma rättigheter som män är självklart, och tyvärr är det inte så idag.

5. Jag spelar cello, och har gjort det i fem år. Musiken är väldigt viktig för mig, och jag trivs otroligt bra på stråkläger. Där finns massor av andra cellister och violinister, och ljudet av människor som övar på sina stråkinstrument hörs överallt.

6. Jag äter nästan aldrig köpt bröd. Hemma hos mig är det min pappa som bakar allt bröd, och när jag var liten tog jag för givet att det var så hos alla. Varför det fanns bröd att köpa i mataffärerna kunde jag inte begripa.

7. Jag är vegetarian, och tycker att det är jättetrevligt att det på min nya skola finns ett vegetariskt alternativ varje dag. Jag behöver inte längre gå in och hämta mat i köket, och det är lättare för de som inte är vegetarianer att ändå låta bli att äta kött då och då. Det är bra för både djuren och miljön, så jag tycker att det är jättebra!

8. När jag var liten brukade jag be aftonbön på kvällarna, eftersom de gör det i Madicken. Jag tyckte att det var väldigt konstigt att vi inte bad bordsbön (det gör de ju också i Astrid Lindgrens böcker!). Idag är jag inte alls troende. Dessutom var jag ledsen för att jag inte hade några pipper i håret!

Och här kommer fyra bloggare jag utmanar:

En bok om dagen

Min nya klasskompis Märta

Lyran

Iktoro

7 kommentarer:

  1. Kul att du antog utmaningen! :) Roligt med skorna, och härligt med historieprogrammet! Jag hoppas verkligen du kommer trivas där!

    SvaraRadera
  2. Gud vad roligt att du börjar gymnasiet redan nu! Men är inte du 98:a? Skulle du kunna förklara för mig hur du börjar gymnasiet då? Du måste ju vara ett underbarn!! :)

    SvaraRadera
  3. tinaottosson: Ja, det tycker jag också! Hittills trivs jag hur bra som helst!

    Anonym: Visst är det! Ja, jag är 98a. Jag har hoppat över två år på grundskolan, eftersom det de i min ålder (senare de som är ett år äldre) jobbade med var för enkelt. Underbarn vet jag inte, men det skulle ju låta himla fint! Tack tack!

    SvaraRadera
  4. Vad roligt det verkar att gå på Historieprogrammet! Skulle falla mig i smaken också, men tyvärr har vi inte ett sådant utbud där jag bor.
    Hur kommer det sig att du är så intresserad av historia, om man får fråga?

    Fina skor, för övrigt. Luna är lite av min favoritkaraktär i Harry Potter-böckerna. Har du någon?

    SvaraRadera
  5. Hej jag googlade på pipper i håret o hittade hit :) Jag håller precis på att läsa Madicken för min 6 åring o vi undrade vad pipper var. Vet du? Gissar på löss?? Lycka till med studierna!

    SvaraRadera
  6. Hej, kan du hjälpa mig att förklara vad det betyder "pipper i håret"? Jag är sån nybörjare på svenskaspråket.

    SvaraRadera
  7. Ulrika Johansson har gissat alldeles rätt, att ha pipper i håret betyder att man har löss!

    SvaraRadera