30 augusti 2012

Motvilligt är jag tillbaka på facebook

För ett tag sedan tog jag bort mitt facebookkonto, av integritetsskäl. Jag ville inte att hela mitt liv skulle finnas på facebook, jag var trött på att spotify ständigt uppmanande mig att publicera vilken musik jag lyssnade på på facebook, jag tycker att det är obehagligt att allting numera hela tiden måste finnas på facebook. Därför raderade jag mitt facebook-konto, vilket kändes jättebra.

Jag fick många frågor om varför jag tagit bort facebook, och många tyckte att det var konstigt. Jag har kompisar som funderat på om jag tagit bort det för att jag skulle börja på gymnasiet, och ville ha en nystart. Så var det absolut inte. Jag gillar inte facebook och vill egentligen inte ha facebook överhuvudtaget.

Att helt slippa facebook är dock svårare än jag trodde. Vår klass ska ha en facebookgrupp, där vi kommer att få information om skolrelaterade saker, som inställda lektioner. Det är alltså inte en grupp bara för oss elever, vilket jag hade kunnat leva utan, det är en grupp som lärarna kommer att hålla i och som vi behöver vara med i för att få nödvändig information om vår skolgång. Det vill jag såklart inte missa, och därför har jag skaffat facebook igen. Först blev jag lite irriterad på mina lärare, som gjort så att vi alla är tvungna att ha facebook om vi inte vill missa information. Samtidigt kan jag förstå dem. De frågade hur många i klassen som hade facebook, och det visade sig vara alla utom jag. På frågan om huruvida vi kollade vår e-post regelbundet svarade knappt hälften ja. ”Lappar brukar ni ju tappa bort”, sade lärarna, ”och om vi skickar mail ser ni inte. Men facebook, det håller så gott som alla koll på.” Jag förstår att man som lärare väljer att använda facebook i det läget. Det skulle förmodligen jag också göra.

En av lärarna föreslog att jag skulle skaffa ett facebookkonto enbart för detta, men eftersom det skulle resultera i att jag blev facebookvän med mina nya klasskompisar men inte med några andra skulle det verka som om jag faktiskt hade tagit bort facebook för att kunna börja om på nytt. Det ville jag inte, och därför har jag nu facebook igen, om än motvilligt.

Matildas läshörna finns dock fortfarande inte på facebook, eftersom det är en blogg och därför inte har någon skola att få information från.

6 kommentarer:

  1. Jag måste ju säga att jag som 1) gammal lärare och 2) Fejsbok-skeptiker anser att det är en skandal att era lärare tvingar alla att vara med på Fejsbok, ett privat bolag med högeligen kommersiella syften och skum policy. Det är väl vars och ens ansvar att hålla reda på vad som gäller i fråga om läxor m.m. "Läser inte sin mejl"?! Herregud, hur mycket daltande ska egentligen behövas?? Och det är gamla fina Katte du går på? Ur led är tiden.
    Min man är inte säker på att det ens är lagligt att tvinga er till detta.

    SvaraRadera
  2. Men vänta lite nu...om jag har förstått det rätt så menar du alltså att lärarna tvingar er att vara med på Facebook, trots att inte alla vill? Får man ens göra så? Det är ju löjligt. Det är ju som att tvinga alla till att ha på sig röd T-shirt fast några inte vill, utan någon anledning överhuvudtaget.-.O Eleverna kan väl faktiskt lära sig att kontrollera sina mejl lite oftare, det är väl inte så ansträngande.

    Mamma hälsar också (igen): det där berömda kritiska tänkandet som man talar så mycket om att man vill lära eleverna i den svenska skolan - det gäller tydligen inte de sociala medierna, för dem tar man till sig utan att ställa några som helst kritiska frågor.

    SvaraRadera
  3. Jag tog bort min facebook för en vecka sedan, jag har tagit bort den förut också men Emma min kompis hade bytt till en rolig profilbild tydligen så jag behövde kolla. Men nu har bestämt mig att inte lockas av några sådana saker ;D

    SvaraRadera
  4. Jag tycker också att det verkar extremt konstigt att de tvingar er att ha ett Facebook-konto. Okej om det hade varit i "trevlighetssyfte" med en FB-grupp för klassen, för de som frivilligt vill vara med, men att man missar viktig information som har med skolarbetet att göra om man har ett konto på en kommersiell Internetsajt som inte har ett dyft med skolan att göra verkar oseriöst. Annars har ju många skolor/universitet licens för speciella lärplattformar med inbyggt kommunikationssystem som är gjorda för skolarbete på nätet.
    Kanske går det att förklara för läraren att man inte har Facebook och vill ha information via mail eller i pappersform istället? Weird!

    SvaraRadera
  5. Har varit medlem på fb ett bra tag nu, även fast jag inte ville ha det egentligen. Skaffade det mest för "status" om du fattar vad jag menar. Har blivit exakt likadant med mina lärare, de gör en massa fb grupper om skolan vilket är ganska drygt. Om man inte vill vara medlem på fb ska man ju inte behöva det. Spelar ingen roll om det är för skolarbete. Ja, what can I say? Livet var lättare innan facebook ;)

    SvaraRadera
  6. Det är inte lagligt.

    SvaraRadera