1 augusti 2012

Matildas läshörna finns inte på facebook längre

Det beror på att jag har tagit bort mitt facebookkonto. Det är något jag har funderat på att göra ett tag, men det som slutgiltigt avgjorde det var att jag läste 1984. Den skildrar en värld där människor ständigt är övervakade, där ingen har något privatliv överhuvudtaget. Där beskrivs det som en skrämmande framtid, och idag ger många människor helt frivilligt upp en stor del av sitt privatliv via facebook. Det ville jag inte vara med och göra.

Numera måste man ha ett facebookkonto för att få skaffa Spotify. När Spotify började samarbeta med facebook ville mitt Spotify hela tiden ansluta sig till mitt facebook. Gång på gång fyllde jag i att jag inte ville det, men det hjälpte inte. Det fortsatte tjata om det, och till slut anslöt jag det för att jag hade en spellista jag och några vänner gjort tillsammans som de också ville kunna redigera och lyssna på. Direkt dök det upp en länk till min spotifyprofil i min facebooklogg, där alla mina vänner uppmanades att gå och titta på mina spellistor. Jag, som inte tyckte att precis vilken musik jag lyssnade på angick alla mina facebookvänner, ändrade mina inställningar så att alla spellistor utom just vår gemensamma var privata. Ett tag senare kände jag att jag inte längre har något behov av att ha facebook och Spotify ihopkopplat, och försökte ta bort kopplingen. Då upptäckte jag att det inte gick. En smula irriterad fortsatte jag att göra alla spellistor privata. Så småningom började facebook publicera alla spår man lyssnade på på Spotify, vilket irriterade mig. Jag tyckte inte, tycker inte, att det angår alla vilken musik jag lyssnar på. Inte därför att det är hemligt, utan för att det är en principsak. Jag vill inte att alla saker jag gör ska publiceras, för det har helt enkelt inte med alla jag känner att göra.

I rutan där man ska skriva för att göra en facebookstatus står det alltid "Vad tänker du på?". Varför uppmanas människor berätta för alla sina facebookvänner (som i de flesta fall är ett antal hundra) vad de tänker på? Vad jag tänker på angår inte heller någon annan. Att "checka in" på platser man är på blir allt vanligare. Alla ens vänner ska alltid kunna se var man befinner sig, och man uppmanas att med hjälp av sin mobil hela tiden uppdatera sin facebookstatus eller ladda upp bilder, så att folk alltid vet vad man gör också. Vid alla statusar och bilder står det var personen i fråga befann sig när hon eller han laddade upp statusen/bilden. Man behöver alltså inte ens medvetet berätta var man är för att det ska visas. Att ständigt uppdatera sin facebook och berätta vad man gör, var man är och vilka man umgås anses normalt. Man behöver inte ens hota människor för att få reda på information om deras privatliv, det är bara att titta på facebook, allt finns där.

Vilka sidor jag gillar på facebook påverkar vilka annonser som visas för mig, information om vad gör på facebook (och, har jag misstänkt ibland, även vilka andra webbsidor jag är inne på samtidigt som jag är inne på facebook) förs vidare till företagen som gör reklam för mig när jag är inne på facebook. Detta beskrivs som något som görs för min skull, "för att jag ska få reklam anpassad till mina intressen". Jag vill inte ha reklam anpassad till mina intressen, mina intressen angår inte företagen som annonserar på facebook.

För ett tag sedan pratade jag lite gamla minnen med en kompis. "Minns du när jag blev arg på dig för att du lade upp en bild på mig på din blogg utan att fråga?", sade jag. "Det var tider det, vilken integritet jag hade. Nu finns till och med Bokmatilda på facebook." Det var då jag började fundera. Jag ville ta tillbaka min integritet, jag ville inte finnas på facebook. Vad jag gör, var jag är, vad jag tänker på, vem jag umgås med, vilken musik jag lyssnar på och vilka konserter jag ska gå på angår inte alla. Tanken på att mitt sociala liv skulle bli lidande hindrade mig från att ta bort mitt konto, men efter att ha läst 1984 bestämde jag mig för att strunta i det. Det finns massor av andra sätt att hålla kontakt med människor. Jag vill inte ha facebook. Jag vill inte berätta vad jag tänker på.

22 kommentarer:

  1. Håller med dig till punkt och pricka! Jag vill inte att hela världen ska veta vem jag är eller var jag befinner mig eller vad jag gör. Därför har jag aldrig ens funderat på att skaffa ett facebookkonto, trots att nästan alla har det.

    SvaraRadera
  2. Det där är en av anledningarna till att jag vägrar, och alltid har vägrat, Facebook. Jag gillar inte att alla hela tiden ska veta vad jag gör och vart jag är. Jag vill kunna ha mitt privatliv för mig själv. Dessutom är man ju alltid vänner med folk på facebook som man inte ens pratar med IRL och det tycker jag är konstigt. Visst känner man sig lite utanför ibland när alla ens vänner kommunicerar över facebook, men ärligt talat bryr jag mig inte så mycket(:

    SvaraRadera
  3. Du har så rätt Matilda. På ren svenska så är det en skitsida. Många blir beroende av det och älskar Facebook.
    Men det har sina mörkare sidor.
    Låt säga att du lägger upp en bild där du äter en macka med nutella. Burken står bredvid dig. Sen så hittar någon Facebookboss bilden. Samtidigt så vill Nutella ha lite bilder att göra reklam med. Då säljer Facebook bilden med dig till företaget för dyra pengar. Du får ingenting.

    Dessutom så kan de låtsas vara du och fråga vänner som inte är medlemmar på sidan genom mejl (DIN mejl) ifall de inte vill gå med på facebook.

    Nu vet jag i alla fall om att jag & min familj inte är ensamma om att vara emot Facebook ;)
    Jag funderar på att lägga upp en bild jag hittade för ett tag sen på bloggen där det står 'This is not facebook and i am not your friend'. XD

    SvaraRadera
  4. Och jag vill inte heller att folk ska veta vad jag gör 24/7 om dygnet. Det angår väl inte de? e.e

    SvaraRadera
  5. Kul att se att det inte bara är jag och min familj som tycker såhär om facebook! Jag har aldrig ens funderat på att skaffa det, för jag vill behålla mitt privatliv för mig själv.

    Att man kallar folk för sina "vänner"... Vänner är en sak, personer man inte vet ett dugg om är något annat! Som några i min före detta klass, de tävlar om vem som har flest "vänner". Och så tycker de att man är dålig om man bara har under 100 stycken. Öh... Vet de ens vad vänner betyder?

    Nej, fy för facebook! Jag har ett eget liv och jag bestämmer själv vilka som ska få veta vad som händer i det. Och något av det värsta jag hört är att en händelse inte blir verklig förrän man skrivit om den på facebook... blä!

    SvaraRadera
  6. Åh, vad trevligt att ni är så många som håller med!

    Och jag håller med om allting ni haft att tillägga, som det där om vänskap. Hellre färre riktiga vänner än fler facebookvänner!

    SvaraRadera
  7. Bra gjort! Håller med i precis allt du skriver. Facebook och andra liknande sajter är bara obehagliga och jag har aldrig varit sugen på att skaffa (trots att alla kompisar tjatar). Jag har stor integritet och vill inte att andra ska veta vad jag sysslar med hela tiden. Särskilt inte en massa halvbekanta, som Facebook till största grad verkar bestå av. Och familjen och de närmaste vännerna håller jag hellre kontakt med på annat sätt.

    SvaraRadera
  8. Verkligen bra att andra än jag själv känner att det här med att dela med sig av sitt privatliv på internet har gått lite för långt i vissa fall... Jag har facebook men det har gått lång tid sedan jag skrev en status själv, för mig är det mer ett sätt att på ett enkelt sätt komma i kontakt med mina vänner. Så även om jag håller med dig på många punkter tror jag inte att facebook enbart är av ondo, det handlar bara om vad man själv gör det till!

    SvaraRadera
  9. Superbra inlägg! Jag var väldigt skeptisk till Facebook och var nog sist av mina vänner att lägga upp ett konto där. Har inte varit aktiv alls, bara gått in och kollat om jag fått några meddelanden, typ någon gång i månaden.

    Har aldrig riktigt förstått mig på vad man ska göra på FB?? Svårt att sätta sig in i och mycket inställningar och olika sidor att förvirra sig på..

    Som tur är har mina vänner förstått mitt ointresse för den sidan och kontaktat mig på andra sätt om de vill ha tag på mig (telefon/mobilen/sms/mejl)

    MEN den senaste tiden har vissa i min närhet nästan "skällt" på mig för att jag har en FB-sida fast jag inte är aktiv. De resonerar så att om man har en sida så är man typ "tvungen" att hålla sig uppdaterad där - för TÄNK om någon vill få tag på mig/bjuda mig på någon fest etc via FB - och då är det helt plötsligt JAG som blir the bad guy om jag inte uppmärksammar deras inbjudan och bla blablah...

    Men OJ!? Visst, jag kan hänga med i resonemanget att det är onödigt att ha ett FB-konto om man inte utnyttjar/använder det. Fast nä, jag tycker i slutändan ändå att det är MITT val hur jag vill använda FB!

    Dock, nu sedan jag skaffade en iphone och har lagt in FB-appen så har jag börjat kolla in där lite oftare. Och har märkt att det är lite kul att "smygläsa" vad alla har för sig ;) men jag skriver inget om mig själv än så länge (vilket jag även där har fått kritik från vissa håll, att det är "dålig stil" att vara en smygläsare utan att skriva något själv).

    [Ursäkta den mastodontlånga kommentaren..]

    SvaraRadera
  10. Vilket bra inlägg! Och jag håller verkligen med dig om det du skriver!

    Jag har inte heller Facebook, har aldrig haft, bland annat på grund av de anledningar du nämner i ditt inlägg, men också för att jag inte vill kunna bli hittad av vem som helst, bara genom att de söker efter mitt namn.

    Sedan har jag visserligen Twitter, och egentligen är det kanske samma grej, men jag känner ändå att jag har mer kontroll där.

    Det är läskigt när man inser exakt hur övervakad man är...

    SvaraRadera
  11. En annan hemsk sak jag hört om facebook: min klasskompis sa att det inte fanns någon anledning att ha det om man inte använde det någon timme om dagen.

    Då tycker jag det har gått liiite för långt..?

    SvaraRadera
  12. Det var faktumet att facebook har rätt att använda allt man laddar upp där som fick mig att sluta.

    SvaraRadera
  13. Intressant kontrast mellan hur alla här värnar sitt privatliv (med all rätt) och hur lite engagemang det finns i att skydda våra privatliv från myndigheternas intrång...

    Fundera en stund på Google, dessutom. De har minst lika mycket koll på ditt privatliv om du använder gmail, youtube, kartor på din iPhone eller Android-mobil...

    SvaraRadera
  14. Tack så mycket för att ni är så kloka och trevliga och uppmuntrande! Ni har alldeles rätt allesammans, facebook är inte bra.

    Själv har jag varken gmail, iPhone eller Android-mobil, men visst är det läskigt med Google också! (Och det är ändå så att Google registrerar vad jag söker på, vilket inte heller är så trevligt.)

    SvaraRadera
  15. Haha! Jag undrade just var du hade tagit vägen. Jag får försöka hålla koll på dina eskapader genom din blogg istället. Hoppas att du har det bra och att du har haft en superskön sommar så här långt!

    Som vanligt tänker du klokt!

    Kramar

    SvaraRadera
  16. Vi kan ju mejla också! Tack, jag både har och har haft det bra. Jag hoppas att du också har det trevligt.

    Tack så mycket!

    Kramar

    SvaraRadera
  17. Jag har också varit med om det där med spotify. Jag skaffade spotify för ganska länge sedan, och då behövde man i alla fall inte ha det kopplat med facebook. Men min bror som inte har spotify behövde använda min för att dela en spellista med sin kompis som behövde musiktips eller något sånt. Kommer inte riktigt ihåg hur vi gjorde, men i alla fall kom den spellistan upp på hans logg på facebook, vilket var meningen. Men sen så var hans facebook helt plötsligt kopplat till min spotify, vilket inte alls var meningen. Allt jag lyssnade på visades på hans facebook. Jag försökte som du ta bort det, men det gick inte. Jättefrustrerande. Nu har jag gjort allt privta så att det inte visas längre, men det tyckte jag var jättedåligt att man inte kunde ta bort. Bra skrivet, förresten!

    SvaraRadera
  18. Nu är jag också borta från Facebook!

    SvaraRadera
  19. Det där med Spotify stör jag mig också på. Blev riktigt frustrerad när jag behövde ett Facebook-konto. Varför, liksom? Idiotiska spotify som började samarbeta med de...

    SvaraRadera
  20. Av någon anledning stör jag mig inte så mycket på allt detta om Facebook. Som att de äger ens bilder och skräddarsyr reklam. När jag lägger upp bilder på Internet gör jag det ändå möjligt för vem som helst att ta dem, och jag brukar aldrig bry mig om reklam. Jag ser mest Facebook som en sida att hålla kontakten med folk, och den är himla praktisk när jag behöver säga något till någon som jag inte känner tillräckligt bra för att ha hens telefonnummer.

    Men jag håller med dig om det här med att det är läskigt att Spotify och Facebook kopplats ihop. På alla hemsidor jag blir medlem på frågar deom jag vill logga in med Facebook eller Google. Det känns inte helt bra att de kan ha så mycket makt. men så länge man vem vilka rättigheter och skyldigheter som finns så tycker jag att Facebok är bra.

    SvaraRadera
  21. Heja heja! Det behövs fler personer som undviker Facebook här i världen. ^^

    SvaraRadera
  22. Hej! Där satte du ord på vad jag tror många tycker och funderar över. Bra skrivit! Uppriktigt, ärligt och enkelt! Fortsätt så!
    /Ida

    SvaraRadera