7 januari 2012

Vi ses på Place de la Sorbonne

Vi ses på Place de la Sorbonne av Justine Lévy fick jag av Åsa (som då hette Beatrix) i En bok om dagens senaste bokbyte. Den handlar om artonåriga Louise och hennes relation till sin mamma Alice. Louise kallar alltid sin mamma för Alice i stället för mamma, för att påminna om hur dålig Alice alltid har varit på att vara mamma.

Den dag boken börjar ska Louise träffa Alice på ett café, Place de la Sorbonne. Louise sitter där och väntar, och tiden går utan att Alice kommer. Alice är alltid sen, tänker Louise, men hon kommer alltid till slut. Timmarna går och Louise hinner dricka kaffe, äta lunch, dricka te och äta lite mer utan att Alice kommer. Hon kommer att komma, intalar Louise sig, så småningom kommer hon. Medan hon väntar ser hon tillbaka på sin barndom, och minns alla andra gånger då Alice inte har varit där, alla andra gånger Alice inte har hållit vad hon lovat.

Det svåraste med Louises mamma är att hon är en jättebra mamma ibland. Visst har hon missbruksproblem, och visst är det jobbigt när det känns som om till och med mammans cigaretter är viktigare för henne än dottern, och visst ger Alice sin dotter alldeles för lite kärlek, omtanke och uppmärksamhet. Samtidigt är hon vissa dagar helt fantastisk, vilket gör att Louise aldrig ger upp hoppet om att allt ska bli bra och att mamman ska börja ta hand om henne ordentligt. "Mamma, jag hatar dig för att jag älskar dig så mycket", tänker Louise vid ett tillfälle.

I en period fick Louise inte bo hos sin mamma, eftersom Alice inte klarade av att ta hand om henne. Föräldrarna är skilda, och pappan är nästan alltid ute och reser. En dag, när Louise snart ska fylla sexton, står Alice utanför hennes skola. "Vi måste prata", säger hon, och förklarar att Louise ska få bo hos henne nu. Louise vet inte riktigt om hon blir glad eller inte, hon blir mest förvånad. Alice säger att hon har förändrats, att hon nu är ansvarsfull, att hon tjänar mer pengar, hennes liv är stabilt och hon kliver upp på morgnarna. Underförstått är att så var det inte förut, och Louise är rädd att det inte ska vara så nu heller. Hon flyttar hem till Alice, och i några dagar är allting perfekt, nästan för perfekt. Den fjärde dagen börjar saker bli mer som de var förut. Alice kliver inte upp på morgonen, och dagen därpå visar det sig att hon inte har sovit hemma. Louise föredrar nästan ändå när det är så här, hon känner sig mer trygg när allting är som det brukar vara. På kvällen kommer Alice och hennes vänner hem till lägenheten för att ha fest, och nästa morgon stinker hela trapphuset av hasch. Nej, det går inte att lita på Alice. Och timmarna fortsätter att gå, utan att hon dyker upp på Place de la Sorbonne.

Jag tyckte mycket om Vi ses på Place de la Sorbonne, tack så mycket Åsa! Läsupplevelsen blev väldigt speciell, eftersom jag själv satt på ett café och väntade på någon medan jag läste den. Den jag väntade på kom visserligen efter inte så lång tid, men klockslaget då vi hade bestämt att vi skulle träffas han passera och jag hann hämta nytt tevatten ett par gånger innan jag fick sällskap.

9 kommentarer:

  1. Den låter väl bra! Place de la Sorbonne, passar mig bra...påminner mig förresten om att anmäla mig till en bok om dagens nästa bokbyte.

    SvaraRadera
  2. Kul att det blev en fin läsupplevelse!

    SvaraRadera
  3. Iktoro: Det tror jag absolut att den kan göra, läs den! Jag tycker definitivt att du ska vara med i nästa bokbyte, det är jättetrevligt!

    Åsa: Ja, tack igen!

    SvaraRadera
  4. Den verkar bra, ska försöka läsa den någon gång.

    SvaraRadera
  5. Soumaya: det är något slags byte där man byter böcker, låt säga att A har tröttnat på en bok och vill ge bort den, och samma sak med B, då kan man ju byta böckerna. Eller så har man ett ex för mycket av någon bok och vill ge bort det. Samtidigt så ska man lägga i lite annat som t ex ett halsband och godis. Har inte varit med i något bokbyte själv, men jag ska försöka att vara det nästa gång ett sånt ordnas. Hoppas du är med då ;D

    SvaraRadera
  6. Hej, du som verkar intressera dig för böcker och läsning, läs gärna min nya novell på min blogg och ge respons som jag kan lära av!
    Ha en trevlig helg, kram

    SvaraRadera
  7. Den lät väldigt bra faktiskt! :D

    SvaraRadera
  8. Ella och Lena: Den är jättebra, läs den!

    Soumaya och Iktoro: I just de här bokbytena (ordnade av fantastiska En bok om dagen) är det faktiskt inte så att man ger bort böcker man tröttnat på, här ska man köpa böcker man tror passar den andra och sedan skicka tillsammans med lite annat trevligt småplock. De är mycket, mycket trevliga, och jag rekommenderar er att vara med!

    SvaraRadera