1 maj 2011

Bokbyte

Jag är med i En bok om dagens bokbyte Vårig lyx, och för att göra det lättare för min hemliga bokvän svarar jag på de här frågorna:

* Vilken genre håller du dig helst till då du läser?

Jag håller mig inte till någon speciell genre, utan läser många olika typer av böcker. Förut läste jag väldigt mycket fantasy, men det gör jag inte speciellt mycket längre. Jag läser gärna historiska romaner och klassiker.

* Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?)
Några av mina favoritförfattare och vilka böcker jag har och har läst av dem kommer här: Jag har läst alla Joyce Carol Oates ungdomsböcker, och har alla utom Efter kraschen tog jag mig samman, bredde ut mina vingar och flög iväg. Av hennes vuxenböcker har jag läst Blonde, har läst början av Fallen, har Svart flicka vit flicka, har och har läst Älskade syster och har och håller på med Little Bird of Heaven. Jag har alla Jane Austens romaner, och har dessutom Kärlek och vänskap, en liten bok som innehåller några av hennes allra tidigaste texter. Vibeke Olsson har skrivit Molnfri bombnatt, som är en av de bästa böckerna jag någonsin har läst. Förtuom den har jag Sågverksungen, Ulrikeböckerna, Skymningens nådatid och Murkronan, och har läst allt jag har utom Sågverksungen. Jag har och har läst Jane Eyre av Charlotte Brontë, och har dessutom The Professor. Av Philip Pullman har jag och har läst Den mörka materian på både svenska och engelska, Lyras Oxford, Once upon a time in the North, de två första böckerna om Sally Lockhart (Rubinen i dimman och Skuggan från norr) och Råttpojken. En annan favorit är Barbara Voors. Av henne har jag har Emmy Moréns dubbla liv, Akvarium och Älskade du. Jag har läst Emmy Moréns dubbla liv, Syster min, Islossning och halva Smultronbett. I huset finns även Sömnlös, Mina döttrars systrar och Islossning (men de bor i en av mammas bokhyllor och inte i någon av mina). En av de bästa böckerna jag läste förra året var The White Tiger av Aravind Adiga, och mamma har både den och Mellan attentaten, som jag började läsa häromdagen. En av mina nyaste favoriter är Jonas Hassen Khemiri. Jag har Ett öga rött, Montecore och Invasion. Jag har läst Ett öga rött och Invasion, som är en helt fantastisk bok.

* Läser du på andra språk än svenska? Vilka?
Böcker skrivna på engelska läser jag helst på originalspråk, men böcker skrivna på andra språk än engelska vill jag hellre läsa på svenska.

* Lyssnar du på böcker?
Jag föredrar att läsa, och lyssnar bara på böcker jag har läst förut (av någon anledning har jag svårt att koncentrera mig när jag lyssnar på böcker. Ibland tappar jag bort mig och sitter och tänker på annat en stund, därför är det säkrast att bara lyssna på böcker vars handling jag kan).

* Samlar du på böcker av någon särskild författare?
Av alla mina favoritförfattare, såklart!

* Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?
Nej. Jag har försökt föra läsdagbok flera gånger, men aldrig lyckas. Senast lyckades jag skriva ner varenda bok jag läste mellan augusti och nyår, vilket är mitt rekord. Mina läsdagböcker, med alla sina "Läste en massa böcker mellan de här två som jag har skrivit upp, men minns inte vilka!"-anteckningar, har aldrig varit i närheten av publiceringsstadiet.

* Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!)
Njutning! Att få upptäcka nya världar, lära känna nya människor. När jag är trött vill jag ibland läsa böcker för att slappna av och varva ner, och ibland för att utmana min hjärna lite så att jag rycker upp mig. Jag vill egentligen läsa av en massa olika anledningar, och vilken som är viktigast varierar mellan olika situationer.

* Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?
"Tjejböcker" om mesiga tjejer som ser det som sitt mål i livet att bli ihop med coola killar och bli populära gör mig otroligt irriterad. Jag har läst Om jag kunde drömma (första Twilight-boken) och Törst av Richelle Mead, men den typen av böcker är inte min kopp te.
Jag är trött på ungdomsböcker där huvudpersonen inte har några ambitioner förutom att bli populär, där det inte finns ungdomar som inte vill passa in eller där alla huvudpersonens problem (som varit ohyggligt många) löser sig på slutet genom att hon blir tillsammans med en snygg och häftig kille. Jag gillar inte chick-lit och är inte så förtjust i deckare.

* Finns det någon genre eller författare som du är nyfiken på?
Några författare jag är nyfiken på är Haruki Murakami, Jeanette Winterson, Virginia Wolf, Doris Lessing och Kate Atkinson. Jag vill gärna läsa fler franska författare, eftersom jag tyckt väldigt mycket om de jag läst (Anna Gavalda, Claire Castillon och Delphine de Vigan).

* Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?
Inte som jag kommer på.

* Vad äter du för godis?
Jag tycker bäst om olika sorters spännande mörk choklad, men gillar även vit choklad. Jag gillar inte lakrits och äter inte godis med gelatin i (eftersom jag är vegetarian).

* Naturgodis - ätbart eller inte..?
Jättegott, om det inte är russin i det.

* Dricker du te eller kaffe? Favoriter? Odrickbart?
Jag älskar te (men dricker inte kaffe)! Just nu dricker jag nästan bara olika sorters grönt te, men jag gillar även svart te. Olong-te är väldigt gott, och om teer ska vara fruktiga ska de smaka apelsin. Annars gillar jag inte för fruktiga teer, och tycker inte alls om te som smakar syntetiskt eller onaturligt.

* Hobby?
Jag gillar att spela cello, dansa, fotografera och (naturligtvis) läsa!

* Favoritfilm?
Några favoriter är Stolthet och fördom, The Reader, Harry Potter-filmerna (jag tycker bäst om trean, femman och sjuan, men är inte jätteförtjust i fyran och sexan), I rymden finns inga känslor, Tusen gånger starkare, Stardust, Marie Antoinette och Bright Star.

* Favoritmusik?
Jag lyssnar mycket på klassisk musik, framförallt cellomusik. Några artister jag gillar är Laleh, Miss Li och PJ Harvey.

* Stjärntecken? Favoritfärg?
Fiskarna, kanske är det därför jag gillar grönblå färger som påminner mig om havet så mycket. Jag tycker mycket om ljusa, lite svaga färger, men framförallt ljusgrönt, som får mig att tänka på våren.

* Samlar du på något?

Bra böcker, fina bokmärken och små anteckningsböcker.

3 kommentarer:

  1. Läser du deckare?
    undrar din paketskickare

    SvaraRadera
  2. Nej, jag är inte speciellt förtjust i deckare! :)

    SvaraRadera
  3. Jag skickade paketet igår, så förhoppningsvis har du det måndag.

    SvaraRadera