18 mars 2011

Tomorrow, When the War Began

Tomorrow, When the War Began är den första delen i John Marsdens otroligt spännande serie på sju böcker, som jag nu läst lite mer än två av. De utspelar sig på den australiensiska landsbygden, och handlar om en grupp ungdomar som plötsligt befinner sig mitt i någonting de aldrig kunnat föreställa sig, och måste kämpa för att överleva.

Ellie, som är berättaren, och hennes bästa vän Corrie, bestämmer sig för att de vill åka ut i bushen och campa. Det har de gjort förut, men den här gången vill de längre ut i vildmarken än de någonsin varit förut. Deras vänner Homer, Fi, Lee, Robyn och Kevin följer med, och de bestämmer sig för att försöka ta sig ner i Hell. Det är en fördjupning omgiven av höga berg som anses nästan omöjlig att ta sig ner i. Väl där klättrar de ner i Hell, utan att ana hur stor nytta de senare kommer att ha av att känna till och kunna ta sig ner i avgrunden. Campingen blir väldigt lyckad, det enda som stör är flygplanen utan lampor som flyger förbi en natt. Det är konstigt, tycker både Ellie och de andra, men det är ingenting de funderar jättemycket på.

När de kommer hem igen är alla människor försvunna. Det finns ingen elektricitet och telefonnätet fungerar inte. Alla djur är döda eller sjuka, och de hittar inga människor någonstans. Till slut tar de sig in till den lilla staden Wirrawee, och även där är det helt öde. Med hjälp av Till slut lyckas de räkna ut att landet blivit invaderat och att nästan alla människor, utom några få som lyckats gömma sig, fångna. De bestämmer sig för att göra motstånd och kämpa för sin och dem de älskars frihet. Det leder till en fantastiskt spännande historia som det bara inte går att sluta läsa!

Ellie och hennes vänner förändras väldigt mycket, de pressade situationer de hamnar i tar fram egenskaper de inte visste att de hade. Samtidigt som de klarar av att göra det som krävs för att de ska överleva mår de alla dåligt över det och har funderar väldigt mycket över vad som egentligen är rätt och fel.

Tomorrow, When the War Began är fantastiskt bra, och jag rekommenderar den verkligen. Den första boken i serien har även blivit film, och den 8 april i år har den premiär i Sverige. Jag ser verkligen fram emot att se den!

Boken finns även i svensk översättning, och då heter den Imorgon när kriget kom.

14 kommentarer:

  1. De är jättespännande. Jag är på bok fem nu och kan inte sluta!

    SvaraRadera
  2. Boken är jätte bra! Jag längtar tills filmen kommer, jag hoppas den är lika bra den med.

    SvaraRadera
  3. Jag är faktiskt förvånad över att den här serien verkar ha fallit i glömska! Det kan bero på att vuxna glömmer att tipsa om den, i och för sig - men den håller än!

    SvaraRadera
  4. De verkar väldigt spännande!

    SvaraRadera
  5. De är spännande. Nu är jag inne på sjätte boken.

    SvaraRadera
  6. Gud jag vill också läsa den här serien! Verkar sjukt spännande som ni andra sagt!

    Och jag måste också bara kommentera att jag trodde du hade blont hår! Men nu när jag kollar på bilden du har på dig själv är du rödhårig, och det är såå sjuuukt snyggt! :D

    SvaraRadera
  7. Åh, det här är såååå bra! Se till att du har alla böckerna lätt tillgängliga, för man vill bara dra igenom hela serien på en gång. Har jag gjort tre gånger. Som vuxen alla gångerna.

    Konstigt att barn och ungdomar också gillar den ;-)

    SvaraRadera
  8. Vad kul att ni är så många som tycker om eller vill läsa de här böckerna! Jag tycker absolut att ni som inte har gjort det borde göra det!

    Anna: Jag är blond egentligen, nu är det färgat. Kul att du tycker att det är så fint!

    SvaraRadera
  9. Vad kul att du också läser den här serien nu, precis som jag just gjort! Jag kommer följa dina inlägg, för du kommer väl skriva om alla böckerna? /Therese

    SvaraRadera
  10. Jag hade nog inte tänkt skriva om alla, eftersom det är så svårt att berätta om dem utan att råka berätta alldeles för mycket för dem som inte läst dem, men det är möjligt att jag skriver ett inlägg om allesammans när jag är klar!

    SvaraRadera
  11. Nu är jag klar med nummer 7. De var spännande och bra hela vägen. Det är lite tomt utan Ellie, Homer och några andra jag inte ska nämna vid namn eftersom det kan avslöja något.

    SvaraRadera
  12. Den verkar bra.Jag ska beställa
    hem den när jag fått ihop sisådär
    200 € eller mer.Bara 25 € till alltså!


    //Iktoro//

    SvaraRadera
  13. En kompis till mig har precis läst ut serien. Hon sa att de var "Tokbra" och när även du säger de så ska jag nog låna dom nästa gång jag går till bibblan...

    Ps: Jag tycker att din blogg är superbra!!!

    SvaraRadera
  14. Bra böcker. Men missa inte att serien fortsätter med en serie om 3 böcker. "Ellie: Så länge jag finns" är den första. "Ellie: Aldrig som förr" är den andra. Minns inte den tredjes namn men på biblioteket eller nätet går den nog att hitta.

    SvaraRadera