29 mars 2011

I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig

I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig av Christina Wahldén är en otroligt stark bok om någonting väldigt viktigt.

Ombeni är arton år och har flytt från Kongo, där hon varit med om fruktansvärda saker. Hon har sett sina föräldrar och sin lillebror bli skjutna, hon har blivit våldtagen så många gånger att hon tappat räkningen och hon lever med vetskapen om att hennes systrar finns kvar i Kongo och att hon förmodligen aldrig kommer att träffa dem igen. Nu har hon kommit till Sverige, och eftersom hon är myndig bor hon själv och inte hemma hos någon familj. Hon kan inte sova på nätterna eftersom hon har så fruktansvärda mardrömmar. Hon får gå ensam till utvecklingssamtalen dit klasskamraterna tar med sina föräldrar. Hon berättar inte längre för någon om vad hon varit med om, eftersom hon tappat hoppet om att någon ska förstå.

Ombeni går på gymnasiet, och har inte fått några vänner i sin klass. De andra tycker att hon är konstig, eftersom hon ofta verkar arg och aldrig pratar med någon av dem. Ombeni blir arg och ledsen av det, det är inte konstigt att hon verkar arg när hon inte sovit på hela natten, varför förstår de inte att när man varit med om det hon varit med om kan man inte vara som alla andra? Problemet är att de kan inte förstå, eftersom hon inte vågar berätta någonting för dem.

I Sverige är ingenting som det var hemma i Kongo. Det är kallt, och alla människor verkar ha bråttom. Människorna pratar så lite med varandra och avokadon Ombeni köper i mataffären smakar inte avokado utan är tråkig och smaklös. Åtminstone tror Ombeni att den är det, hon är inte säker, hon tänker att det lika gärna kan vara hennes smaksinne som efter allt som hänt blivit bedövat och inte fungerar längre. Det värsta av allt är att Ombenis mamma inte är där, och att Ombeni vet att hon aldrig någonsin kommer att vara det igen.

Över fem miljoner människor har dött i kriget i Kongo, men de militära grupperna vill inte ha fred. Kriget handlar till stor del om vem som ska ha rätt att utvinna och sälja den dyrbara metallen coltan, som nästan bara finns i Kongo. Coltan behövs för att man ska kunna tillverka mobiltelefoner och datorer. Här ses det som en självklarhet att alla har mobiltelefoner och datorer. Här tycker nästan ingenting att det är konstigt att människor slutar använda helt fungerande mobiltelefoner bara för att det kommit en nyare och häftigare. Om det inte var så, om inte den rika delen av världens efterfrågan på något egentligen så obetydligt som de allra nyaste mobiltelefonerna varit så otroligt stor skulle coltan inte alls vara lika värdefullt. Det kan det vara värt att tänka på nästa gång du funderar på att köpa en ny mobiltelefon fast du har en som fungerar.

3 kommentarer:

  1. Hej, jag har en tävling på min blogg just nu där man kan vinna Feber och Arvet :)

    SvaraRadera
  2. Verkar bra.Apropå en till grej angåeende mobiler så tycker jag att
    det är konstigt att alla i min skola över 10 verkar ha mobil utom
    jag.Och jag är faktiskt inte så
    sugen på att ha en.Nån som har det
    som jag?


    //Iktoro//

    SvaraRadera
  3. Denna verkar vara jättebra! Måste se till att leta upp den.

    SvaraRadera