26 december 2010

Här ligger jag och blöder

"Årets Augustprisvinnare i barn-och ungdomskategorin blev Jenny Jägerfelds Här ligger jag och blöder, en superbra bok som jag verkligen tycker förtjänade priset.

Här ligger jag och blöder handlar om sjuttonåriga Maja, som på en skulpturlektion råkar såga av sig tumspetsen med en elektrisk sticksåg. Just precis så var det, hon råkade såga av sig tumspetsen, det var ingenting hon gjorde med flit för att hon mådde dåligt som resten av världen verkar tro. Om Maja tyckte att något är jobbigt skulle hon prata om det, hon skulle aldrig ens komma på tanken att medvetet skada sig själv.

Det Maja egentligen skulle såga var en hylla, som skulle bli en födelsedagspresent till hennes mamma. Nu har Maja alltså ingen present med sig när hon åker för att hälsa på mamman över helgen (Majas föräldrar är skiljda och bor på olika ställen. När Maja är hos mamman brukar pappan gå ut och träffa olika kvinnor som han aldrig nämner för Maja. Men Maja vet ändå, eftersom hon brukar kolla sin pappas mail som har det lättknäckta lösenordet ”maja”)"

10 kommentarer:

  1. Hur kommer det sig att du bloggar på bokus?

    SvaraRadera
  2. Jag fick ett mail där de frågade om jag ville det, och det verkade kul så jag tackade ja! :D

    SvaraRadera
  3. Fick boken i julklapp och tenkte läsa den under lovet. Den verkar väldigt bra!! =)

    SvaraRadera
  4. Jag tycker också att "Här ligger jag och blöder" är en av de allra bästa svenska ungdomsböckerna som kom ut 2010.
    Det var härligt att den vann Augustpriset. Jag gillar rytmen i boken!
    Ändå hade jag en annan favorit bland 2010 års svenska u-böcker, nämligen Johanna Thydells språksprakande roman.

    En utländsk ny ungdomsbok som bara blir bättre vid varje omläsning är
    "Fjäril" av Sonya Hartnett.

    lena k e

    SvaraRadera
  5. Själv har jag bara läst Fjäril en gång, men den var riktigt bra redan då! Jag kanske ska ta och läsa om den någon dag. :)

    SvaraRadera
  6. 5
    till
    fantastiskt bra ungdomsböcker. Reality och fantasy. ...

    Cross, Gillian: Kartan över ingenstans
    Dickinson, Peter: Eva
    Gaarder, Jostein I en gåtfull spegel
    Provoost, Anne: Fallet

    lena kjersén edman
    Jul-läslovet varar ju länge än!
    Reid Banks, Lynne: Ormflickan

    SvaraRadera
  7. Jag läser den boken just nu och tycker att den är riktigt bra! Du skriver väldigt bra!
    Katja

    SvaraRadera
  8. Lena: Tack för tipsen!

    Katja: Kul att du också gillar den. Tack!

    SvaraRadera
  9. Hurra!

    Littfest 2011
    i Umeå
    17, 18 mars

    ska jag intervjua Jenny Jägerfeld.
    Jenny har också ett eget seminarium då och där tillsammans med en spännande ungdomsboksdebutant (Gilla förlag) som heter Sara Ohlsson.

    LITTFEST i Umeå är känd för att vara ändå roligare - och mindre kommersiell - än Bokmässan i Göteborg.

    I år handlar det mycket om ungdomsböcker!

    lena Kjersén Edman

    SvaraRadera