31 december 2010

Årets bästa

Nu är det här året snart slut, så jag tänkte berätta vad jag tycker har varit årets bästa ...

... läsupplevelse
Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson

... bok jag läst på engelska
The White Tiger av Aravind Adiga

... översatta bok med engelska som originalspråk
Älskade syster av Joyce Carol Oates

... översatta bok med annat originalspråk än engelska
No och jag av Delphine de Vigan (originalspråket är franska)

... svenska bok
Molnfri bombnatt får vara med igen. Fast om jag följer regeln varje bok får bara vara med en gång (vilket är roligare, eftersom fler böcker får vara med då) blir svaret Invasion av Jonas Hassen Khemiri.

... ungdomsbok
Eftersom det här är min lista får jag bestämma reglerna, och nu bestämmer jag att tre böcker får vara med här, nämligen I det här trädet av Katarina Kieri och Per Nilsson, Det händer nu av Sofia Nordin och Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld.

... teater
Måsen

... opera
Madama Butterfly

... film jag sett på bio
Bright Star

... film jag sett, men inte på bio
The Reader

... konsert
Huaröds kammarorkesters och Farmers Markets sommarkonsert i Månstorps gavlar

Jag hoppas att även 2011 blir ett härligt läsår! Gott nytt år!

2 kommentarer:

  1. Molnfri bombnatt är verkligen en så bra bok, att den nästan förtjänar att vara med TRE gånger ;-)

    Har du läst Vibeke Olssons serie om de tidiga kristna i Romarriket? Inte lika bra som bombnatten, men en stor läsupplevelse i alla fall. Jag tror att det är Hedningarnas förgård som är först, men det kan du nog googla upp!

    Bright Star måste jag försöka se. Jag ligger så hopplöst efter vad gäller filmtittning att jag så gott som har gett upp.

    SvaraRadera
  2. Javisst, jag hade säkert kunnat klämma in den på något mer ställe, men det är ju så roligt att berätta om MÅNGA böcker man tycker om. Men, som jag skrev, det är min lista och därför kan jag göra hur jag vill (och nämna den även om jag följer den där regeln om att varje bok bara får vara med en gång). Dessutom har den ju faktiskt den allra viktigaste utmärkelsen, årets bästa läsupplevelse. Alltså var den årets bästa bok i alla kategorier (och böcker är naturligtvis viktigare än allt det andra). ;)

    Nej, jag har inte läst dem, men jag har läst hennes bok Skymningens nådatid som också utspelar sig i Romarriket.

    Det är helt okej att ligga efter när det gäller filmtittning, men Bright star tycker jag nog att du måste ta och se ändå. Den har faktiskt en tydlig anknytning till litteratur, kanske är det därför jag tycker så mycket om den.

    SvaraRadera