23 oktober 2010

Tävling!

Igår fick jag ett recensionsex av Lisa Bjärbos bok Det är så logiskt alla fattar utom du, men eftersom jag redan har och har läst den tänker jag ha en tävling om den här på bloggen. Huvudpersonerna i Det är så logiskt alla fattar utom du heter Johan och Ester, och frågorna i den här tävlingen kommer att handla om just huvudpersoner i olika böcker jag tycker om.

1. Lyra och Will är huvudpersonerna i Philip Pullmans fantastiska trilogi "Den mörka materian". De kommer från samma stad, men i olika världar. Vilken är staden?

1. York
X. Oxford
2. Boston

2. Huvudpersonen i Annika Thors serie som inleds med En ö i havet heter Steffi. Vad heter hennes lillasyster?

1. Heidi
X. Anna
2. Nellie

3. I ALMA-pristagaren Lygia Bojungas bok Den blommiga soffan heter huvudpersonen Viktor och är en bälta. Vad gör Viktor när han blir nervös?

1. Tuggar på sina klor
X. Gräver
2. Äter jordnötter

4. Huvudpersonen Shanzoc i Julia Sandströms nyckelväktarserie är en karít. Vad är speciellt med karíter?

1. De kan byta skepnad
X. De kan läsa tankar
2. De kan se in i framtiden

5. I Sofia Nordins bok Natthimmel slutar huvudpersonen Tilda umgås med sin bästis Adina. Varför?

1. Tilda flyttar
X. Adina flyttar
2. Adina blir bästis med någon annan

Tävlingen avgörs nästa söndag (31 oktober) och därför ska alla som vill vara med och tävla maila sina svar till bokmatilda[at]hotmail.com innan klockan 14.00 den dagen.

3 kommentarer:

  1. Skall försöka att delta. Jag hör av mig!

    SvaraRadera
  2. Hur får du alla recensionsexemplar av böcker? Jag har också en bokblogg, så jag vill gärna veta.

    SvaraRadera
  3. Sv: Hej! ja det ska värkligen bli roligt att byta böcker med dig också:D

    SvaraRadera