28 oktober 2010

Pocket och påhitt!

Jag är med i En bok om dagens bokbyte Pocket och påhitt, och för att göra det lite lättare för min bokvän Adelina ska jag svara på de här frågorna:

* Vilken genre eller författare gillar du bäst?
Jag tycker att det är svårt att välja ut en viss genre som jag tycker mer om än andra, eftersom jag gillar så många olika sorters böcker. Jag tycker till exempel om historiska romaner, fantasy och andra spännande böcker och klassiker. En del typer av böcker gillar jag inte alls, till exempel "tjejböcker" där allting kretsar kring att bli populär och bli tillsammans med någon cool kille. Jag har läst Om jag kunde drömma (första Twilight-boken) och Törst av Richelle Mead, men jag var inte så förtjust i någon av dem. Jag är trött på ungdomsböcker som handlar om personer som har det hur jobbigt som helst, men som, för att boken ska sluta lyckligt, på något mirakulöst och overkligt sätt får alla sina problem lösta under det sista kapitlet.
Några av mina favoritförfattare är Joyce Carol Oates, Jane Austen, Vibeke Olsson, Charlotte Brontë, Philip Pullman, J K Rowling och Barbara Voors. Om jag ska välja ut de tre bästa böckerna jag någonsin har läst tror jag att det blir Blonde av Joyce Carol Oates, Jane Eyre av Charlotte Brontë och Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson.
* Vilken genre eller författare är du nyfiken på?
Bland de författare jag är nyfiken på finns bland annat Margaret Atwood (jag har läst Penelopiaden, och har den, Oryx och Crake och Tjänstekvinnans berättelse. Jag håller dessutom på med Alias Grace), Doris Lessing och Kate Atkinson. Jag är nyfiken på böcker som utspelar sig i andra delar av världen, eftersom jag tyckte så mycket Chimamanda Ngosi Adichies En hal gul sol och Allt går sönder av Chinua Achebe, som båda utspelar sig i Nigeria, och Aravind Adigas The White Tiger, som utspelar sig i Indien. Jag är inte speciellt nyfiken på deckare.
* Vad har du läst, men tänkt "Aldrig mer!" om..?
Da Vinci-koden av Dan Brown är det enda jag kan komma på.
* Finns det någon författare som du samlar på? Har du allt?
Jag samlar på alla mina favoritförfattare. Jag har och har läst alla Joyce Carol Oates ungdomsböcker utom Efter kraschen tog jag mig samman, bredde ut mina vingar och flög iväg, har läst Blonde, har läst början av Fallen, har Svart flicka vit flicka och har och håller på med Little Bird of Heaven. Jag har alla Jane Austens romaner, och har dessutom Kärlek och vänskap, en liten bok som innehåller några av hennes allra tidigaste texter. Av Vibeke Olsson har jag Molnfri bombnatt, Sågverksungen, Ulrikeböckerna, Skymningens nådatid och Murkronan, och har läst allt jag har utom Sågverksungen. Jag har och har läst Jane Eyre av Charlotte Brontë. Av Philip Pullman har jag och har läst Den mörka materian på både svenska och engelska, Lyras Oxford, Once upon a time in the North, de två första böckerna om Sally Lockhart (Rubinen i dimman och Skuggan från norr) och Råttpojken. Jag har och har läst allt av J K Rowling. Jag har läst Islossning, Syster min och Emmy Moréns dubbla liv av Barbara Voors, jag håller på med Smultronbett och har Emmy Moréns dubbla liv, Akvarium och Älskade du. I huset finns även Sömnlös, Mina döttrars systrar och Islossning (men de bor i en av mammas bokhyllor och inte i någon av mina).
* Finns det någon lista publicerad, över vad du har läst genom åren?
Nej, jag har försökt föra läsdagbok flera gånger men alltid glömt att skriva i den efter ett tag. Nu har jag faktiskt skrivit upp allting jag har läst sedan början av augusti, men inte på internet.
* Annat litterärt, värt att veta..?
Jag läser på både svenska och engelska, och om en boks originalspråk är engelska läser jag den hellre på engelska. Böcker vars originalspråk varken är svenska eller engelska läser jag helst på svenska. Språket i böcker är väldigt viktigt för mig, gillar jag inte språket tycker jag att det är väldigt svårt att tycka om boken.

* Vad äter du för godis?
Jag tycker bäst om olika sorters spännande mörk choklad, men gillar även vit choklad. Jag gillar inte lakrits och äter inte godis med gelatin i (eftersom jag är vegetarian).
* Naturgodis - ätbart eller inte..?
Jättegott, om det inte är russin i det.
* Dricker du te eller kaffe? Favoriter? Odrickbart?
Jag älskar te (men dricker inte kaffe)! Min favoritsort är Lapsang, och jag tycker väldigt mycket om både svart och grönt te. Olong-te är väldigt gott, och om teer ska vara fruktiga ska de smaka apelsin. Annars gillar jag inte för fruktiga teer, och tycker inte alls om te som smakar syntetiskt eller onaturligt.

* Hobby?
Jag gillar att spela cello, dansa, fotografera och (naturligtvis) läsa!
* Favoritfilm?
Några favoriter är Stolthet och fördom, The Reader, Harry Potter-filmerna (jag tycker bäst om trean och femman men är inte jätteförtjust i fyran och sexan), I rymden finns inga känslor, Tusen gånger starkare, Stardust, Marie Antoinette och Bright Star.
* Favoritmusik?
Jag lyssnar mycket på klassisk musik, framförallt cellomusik. Några artister jag gillar är Shakira, Calaisa och Taylor Swift.
* Stjärntecken? Favoritfärg?
Fiskarna, kanske är det därför jag gillar grönblå färger som påminner mig om havet så mycket. Jag tycker (i alla fall just nu, när det är höstigt och mörkt) mycket om ljusa, lite svaga färger, men framförallt ljusgrönt, som får mig att tänka på våren.
* Samlar du på något?
Bra böcker, fina bokmärken och små anteckningsböcker.

4 kommentarer:

  1. Absolut, en av mina favoritkompositörer!

    SvaraRadera
  2. En del tjejer i klassen vill bli
    vegetarianer.Jag har funderat på det men inte haft lust.Möjligt vis
    skulle jag kunna äta mindre kött.
    Är du fortfarande vegetarian?


    //Iktoro//

    SvaraRadera
  3. Även att äta mindre kött är jättebra och gör stor skillnad för miljön (köttproduktionen är ju ett väldigt stort miljöproblem), så det vore jättebra! :)

    Ja, jag är fortfarande vegetarian.

    SvaraRadera