9 oktober 2010

"Det händer nu" på Bokusbloggen

Sofia Nordin, som även skrivit den fantastiska boken Natthimmel (Augustprisnominerad 2009) har nu skrivit en ny bok, Det händer nu, som även den är riktigt, riktigt bra.

Det händer nu handlar om Stella som plötsligt upptäcker att hon är kär i sin bästa vän Sigrid. Stella och Sigrid har inte varit jättebra kompisar speciellt länge, och Stella förstår inte varför hon inte insåg hur underbar Sigrid var redan när de var små. Varför är det inte hon, utan Sigrids förra bästis Mimmi, som har alla minnen av att vara tioårsbästis med Sigrid?

Stella bryr sig inte längre om vad hennes andra kompisar pratar om, även om hon försöker lyssna och faktiskt lyckas komma med rätt kommentarer vid rätt tillfällen bryr hon sig inte alls. Det enda hon vill är att bara strunta i vad alla andra ska tycka och visa hela världen vad hon känner för Sigrid. Men att berätta för alla andra, det vore egentligen inte så svårt om Stella bara kunde vara säker på Sigrid kände likadant för henne. Att vara helt ärlig mot Sigrid är det svåraste, för tänk om det inte alls var Sigrids avsikt att hennes fot skulle råka nudda Stellas under bordet i uppehållsrummet. Tänk om den där pussen hon gav Stella på kinden när de var ute och köpte kläder tillsammans bara betydde att de är vänner, och inget mer.

Klicka här för att läsa hela mitt inlägg om Det händer nu av Sofia Nordin, som publicerades på Bokusbloggen den fjärde oktober.

5 kommentarer:

  1. Håller med om att den verkar bra! Ska faktiskt hämta den från bibblan idag;)

    SvaraRadera
  2. Jag läste den för några veckor sedan och var HELT fast. Jättebra bok tyckte jag också. Fin ton. Trovärdig. Nu ska jag be Alexanders storebror läsa den - jag vill nämligen tro att även en kille kan gilla den!

    Boken (Oates) postades i helgen så jag hoppas du har den i veckan!
    /ÅSA

    SvaraRadera
  3. Jag hoppas att han tycker om den!

    Boken har kommit, än så länge är den jättebra. Tack! :)

    SvaraRadera
  4. Jag borde läsa den den fick ju en
    femma i bokpanelen i KP.Prenumere-
    erar du på KP föresten?


    //Iktoro//

    SvaraRadera