6 september 2010

Mockingjay - ännu bättre än jag hoppades!

Mockingjay är den tredje och sista delen i den fantastiska Hungerspelstrilogin av Suzanne Collins. Jag tycker att Mockingjay är ännu bättre än de två tidigare böckerna (även om de är så bra att det inte borde vara möjligt), The Hunger Games och Catching Fire (Hungerspelen och Fatta eld på svenska). Mockingjay är mer spännande och faktiskt otäckare, och jag tycker mer och mer om huvudpersonen Katniss för varje bok. En av de saker jag gillar med Katniss är att hon faktiskt inte alltid vet helt säkert vad som är rätt och vad som är fel. Hon mår dåligt över människor som dör, både de som var hennes vänner och de som egentligen var hennes fiender.

Det är svårt att berätta om Mockingjay utan att avslöja för mycket om de två tidigare böckerna, eftersom allting som händer i Mockingjay bygger på saker som händer i Hungerspelen och Fatta eld. Av samma anledning är det väldigt viktigt att läsa böckerna i ordning. Eftersom det är risk att jag avslöjar en del om dem är det bäst att inte läsa resten av min recension om man inte har läst Hungerspelen och Fatta eld.

I Mockingjay är kriget mellan rebellerna och huvudstaden det centrala, medan Hungerspelen mer handlade om Katnisss kamp för att hålla sig själv, och senare även Peeta, vid liv. I Fatta eld växer ett uppror, som började byggas upp redan när Katniss genom att se till att både hon och Peeta överlevde hungerspelen visade att hon vägrade spela efter president Snows regler. En sak jag gillar med de här böckerna är hur historien växer, den går från att framförallt fokusera på en enskild person, Katniss, till att handla om hela landet Panem (även om Katniss fortfarande är den viktigaste karaktären).

Regimen förtrycker människorna i distrikten. Det är svält och varje år måste distrikten offra barn till hungerspelen medan huvudstadsborna bekymrar sig över så meningslösa saker som om de borde ha bett folk ha fjädrar på en födelsedagsfest eller inte. Samtidigt är det flera människor som levt hela sitt liv i huvudstaden som faktiskt visar sig vara trevliga när Katniss väl ger dem en chans. Ledarna för rebellerna finns i distrikt 13, som styrs av Alma Coin. På ett sätt som inte är helt olikt president Snows kontrollerar hon människorna i sitt distrikt väldigt hårt, det är till exempel inte bara förbjudet utan belagt med hårda straff att ta med sig bröd ut ur matsalen och även hon ser Katniss som en bricka i ett spel.

Under kriget filmas allting som händer, och båda sidor använder TV för att ge sin egen bild av vad som händer. Just det försöker Coin utnyttja Katniss till, men Katniss gör som alltid det hon vill göra och inte det andra vill att hon ska göra, och det är en av anledningarna till att jag tycker så mycket om henne.

Slutet i Mockingjay är helt fantastiskt och dessutom väldigt oväntat. Jag har funderat ganska mycket över hur slutet skulle bli, och varit rädd för att bli besviken. Just så som det blev hade jag inte tänkt på att det kunde bli, men det hade inte kunnat bli bättre och det är helt onödigt att oroa sig för att bli besviken!

Jag tycker att alla borde läsa Hungerspelstrilogin, så ni som har läst Hungerspelen och Fatta eld: Läs Mockingjay, som på svenska heter Revolt och kommer i oktober (även om jag har svårt att tänka mig att ni inte redan tänkte göra det), ni kommer inte att bli besvikna! Och ni som inte har läst Hungerspelen och Fatta eld: Gör det, men se till att ha mycket tid på er när ni börjar, eftersom när man börjar läsa Hungerspelstrilogin slutar man inte förrän man har läst ut Mockingjay!

8 kommentarer:

  1. Jag vågar inte läsa hela inlägget, men vad kul att boken var bra!

    SvaraRadera
  2. Haha, jag vågade inte heller läsa hela inlägget :) Väntar spänt tills oktober.

    SvaraRadera
  3. Ja, jag läste faktiskt nyss ut "Tio saker jag hatar med mig själv" och ska snart göra en recension av den på bloggen. Jag tycker väldigt mycket om böckerna av henne men i "Tio saker jag hatar med mig själv" ville jag höra henne klämma åt den där Peter i slutet...Men det är ändå en grymt bra bok!

    SvaraRadera
  4. Härlig höstläsning!

    Hej Matilda!
    Nu har du för längesedan läst ut "Revolt" så då är det dags för tips på väldigt bra svenska ungdomsböcker.
    Jag läser det mesta som kommer ut på svenska (också det som översätts förstås) när det gäller ungdomsböcker
    I år har det kommit så många otroligt BRA böcker av svenska ungdomsboksförfattare.

    I går läste jag två som båda är i
    Augustprisnomineringsklass, absolut!

    Sofia Nordin (som bara blir bättre och bättre): Förlåt Elina

    Gunnar Ardelius: Bara kärlek kan krossa ditt hjärta

    Andra strålande svenska ungdomsböcker (mycket bättre än till exempel den omskrivna nya vuxenroman av Maria Sveland som handlar om trettonåringar)
    är:

    Johanna Thydell; Ursäkta att man vill bli, litet älskad

    och

    Karina Berg Johanson: Synvilla

    Den bilderbok som ingen, ingen får missa är förstås
    Jan Lööf: Pelle på planetfärd


    Härlig höstläsning Matilda!
    önskar

    lena kjersén edman

    SvaraRadera
  5. "Det händer nu" heter den nya boken av Sofia Nordin.

    "Förlåt Elina" som jag skrev om här nyss har kommit i nytryck 2010 - men är från 2005.

    Detta var en rättelse av mitt senaste inlägg hos Matilda.
    Lena K E

    Förlåt!

    SvaraRadera