28 augusti 2010

Första meningen i mina favoritböcker

Hos många olika bokbloggare, till exempel Vixxtoria, har jag hittat den här roliga gissningsleken. Man skriver första meningen i tio av sina favoritböcker, och sedan får folk gissa vilka böcker det är.

Nu är det bara en bok kvar, så här kommer en ledtråd:
Den är skriven av en kvinnlig författare som har vunnit ALMA-priset.
Lycka till!

1. "Jag blir stående och stirrar ner på gatan." Jonas svarade rätt.

2. "The two men appeared out of nowhere, a few yards apart in the narrow, moonlit lane." Amelie, FrökenChristina, Anna och Nea kunde den.

3. "Det var omöjligt att ta någon promenad den dagen." Eve hade rätt.

4. "Det var en mörk och stormig våreftermiddag och staden London jagade ett litet gruvsamhälle över den forna Nordsjöns uttorkade havsbotten." Jonas och Nea klarade den.

5. "Jag ska berätta om min klass." enligt O, Amelie och Anna hade rätt.

6. "I det avtagande sepiafärgade ljuset kom Döden susande nerför boulevarden." Nea kunde den här.

7. "Den är liten, har bara plats för två."

8. "One cool spring morning in the woods close to the sea, two girls found a man curled up in the shade and, immediately guessing he must be dead, ran away shrieking delightedly, clutching each other's hands." Lollo hade rätt.

9. "En obestämd eftermiddag i slutet av augusti gick en pappa omkring i sin trädgård och kände sig onödig." Den här kunde FrökenChristina.

10. "Vi är ödlor." enligt O visste vilken det här var.

Sätt igång att gissa!

23 kommentarer:

  1. Kan femman vara Tusen gånger starkare? Vet att det är en bok jag läst i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Nr 2 är Harry Potter and the Deathly Hallows av J.K Rowling
    och nr 5 är Tusen gånger starkare av Christina Herrström
    :)

    SvaraRadera
  3. 2:an är Harry Potter and the Deathly Hallows av J.K Rowling

    9;an är Pappan och havet av Tove Jansson

    SvaraRadera
  4. Och sexan skulle kunna vara Boktjuven, där finns döden och jag vet att du gillade den, men du läste den väl på engelska. Hm.

    SvaraRadera
  5. Jag gissar att nummer 4 är "De vandrande städerna".

    Jag saknar Törnskatan.

    SvaraRadera
  6. tvåan är Deathly Hallows och femman är Tusen gånger starkare :)

    SvaraRadera
  7. Tvåan är Harry Potter och sexan tror jag är Blonde :)

    SvaraRadera
  8. Kom på att fyran måste vara De Vandrande Städerna :)

    SvaraRadera
  9. Vad duktiga ni är!

    enligt O: Bra gissning, men sexan är inte Boktjuven. Du har helt rätt, den läste jag på engelska.

    SvaraRadera
  10. Förresten tror jag att du kan lista ut vilken tian är, enligt O!

    SvaraRadera
  11. Trean tror jag är Jane Eyre

    SvaraRadera
  12. Nummer ett är Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson.

    Den är fantastisk!

    SvaraRadera
  13. Du har rätt!

    Jag håller med!

    SvaraRadera
  14. Människoätande människor i Märsta är nummer 10. Det satt hårt inne!

    SvaraRadera
  15. Blev det någon kommentar? 10= Människoätande människor i Märsta!

    SvaraRadera
  16. enligt O: Det stämmer! Det blev en kommentar, men jag måste godkänna alla kommentarer innan de publiceras.

    SvaraRadera
  17. Sorry, jag såg det för sent! Läste just om Sonya Hartnett som väl är alma-pristagare, men jag har inte läst något av henne.
    så jag vågar inte gissa, men lämnar henne som tips år någon annan...

    SvaraRadera
  18. nr 8 är "the silver donkey" av Sonya Hartnett.
    Det är förresten en väldigt bra bok!

    SvaraRadera
  19. Äsch, jag såg ju inte det här förrän det var alldeles försent. Men ni verkar ha haft väldigt kul:-)

    SvaraRadera
  20. Alldeles försent är det ju inte! Det finns en kvar, och du kanske kan lista ut vilken den är. Den är skriven av en kvinnlig ALMA-pristagare, och sådana finns det inte hur många som helst.

    SvaraRadera
  21. Femman är "Tusen gånger starkare".

    SvaraRadera