3 augusti 2010

Bokfrågornas ABC - B

Nu kommer mina svar till andra delen i Enligt Os bokutmaning Bokfrågornas ABC:

1. B som är böcker. Köper du mycket böcker? Nya eller begagnade? Eller brukar du kanske få dem eller låna dem? Är det vissa böcker som du måste äga?

Jag köper ganska mycket böcker, mest nya men även begagnade om de är i fint skick. Jag får en del recensionsböcker och en hel del får jag i present av mina föräldrar. Jag lånar mycket under terminerna när jag kan låna på skolbiblioteket, men inte så jättemycket på somrarna. Det finns många böcker jag måste äga, alla de jag tycker så mycket om att jag vill kunna läsa om dem när som helst och hur ofta som helst, vare sig biblioteket är öppet eller inte.

2. B-filmer är rätt kassa filmer. Berätta om en riktigt dålig bok som du läst.

Det är svårt att berätta om, eftersom jag ofta lägger ifrån mig och glömmer bort böcker jag inte gillar. Jag är numera ganska försiktig med att skriva om böcker jag tycker riktigt illa om här på bloggen, eftersom jag fick så mycket otrevliga kommentarer när jag gjorde det.

3. A-laget är dessutom bättre än B-laget. Finns det mer eller mindre fin litteratur? Ge exempel på båda och förklara hur du tänker.

Ja, jag tycker att det finns litteratur som är finare och bättre än annan. Enligt mig ska bra litteratur bland annat vara välskriven, innehålla trovärdiga karaktärer och ha en intressant historia som jag minns länge och då och då (även långt efter att jag läst boken) kommer att tänka på.

4. Läser du många biografier? Berätta om en favorit. Vems biografi vill du gärna läsa? Vems kan du vara utan? Vad tycker du om ”fejkbiografier” där verkligheten och det fiktiva blandas? Har du läst någon?

Jag tror faktiskt inte att jag har läst någon biografi, och kommer heller inte på någon speciell jag vill läsa. Jag har läst en "fejkbiografi", Blonde av Joyce Carol Oates. Den är en av mina absoluta favoritböcker, men vad jag tycker om "fejkbiografier" i allmänhet vet jag inte eftersom jag bara har läst en.

9 kommentarer:

  1. Det finns definitivt böcker man måste äga. Jag läser inte om så många böcker längre, mer än de böcker jag läste en massa gånger redan som väldigt ung. De hänger fortfarande kvar.

    Trovärdiga karaktärer är något av det viktigaste. Håller med dig. Och språket. Jag kan sluta läsa en bok som har ett språk jag inte gillar.

    SvaraRadera
  2. En del böcker måste man äga, även om man inte läser om dem. För mig finns det böcker jag vill kunna läsa många gånger, om jag skulle vilja. Riktigt bra böcker vill jag dessutom kunna ta fram och läsa lite grann i, ett kapitel, en sida eller bara några rader.

    Jag håller med, gillar att jag inte språket i en bok spelar resten ingen roll. Eftersom språket finns överallt i en bok, en karaktär är inte närvarande hela tiden på samma sätt, stör det mig hela tiden.

    SvaraRadera
  3. På tal om språket i böcker - jag kan kan ogilla språket och störa mig på det genom många hundra sidor - men har boken spännande intriger bara måste jag läsa hela, fastän språket inte alls flyter och det går hackigt att läsa. Men språket är ju något av det viktigaste för att man ska kunna tycka om en bok.

    Och vissa böcker vill man verkligen äga. Såna böcker som jag ibland lägger i sängen bredvid mig när jag ska sova. Jag inbillar mig att jag sover bättre då.

    SvaraRadera
  4. Matilda, en sommarhälsning!
    Tips på en biografi som varit viktig i mitt läsliv är
    Herman Vinkes biografi över den modiga tyska studenten Sophie Scholl som år 1943 halshöggs med giljotin. "Brottet" var att Sophie och de andra ungdomarna i moståndsgruppen Vita Rosen hade spritt flygblad på sitt universitet, flygblad som manade till insikt och motstånd.

    Jag kommer att tänka på att Kalle Blomkvists gäng i Astrid Lindgrens ungdomsdeckare kallar sig Vita Rosen. Astrid Lindgren skriver ju så ofta om mod. Att vara modig fast man är rädd.
    Sophie Scholl är ingen "liten lort".

    Biografin heter SOPHIE SCHOLLS KORTA LIV. VITA ROSENS KAMP MOT NAZISMEN.

    lena k e

    SvaraRadera
  5. Jana: Jag brukar inte fastna i böcker om jag ogillar språket, ett exempel är Boktjuven av Markus Zusak. Jag fastnade inte alls i den på svenska, men när jag läste den på originalspråk (engelska) älskade jag både språket och historien.

    Lena: Tack för tipset!

    SvaraRadera
  6. Tack för en fantastisk blogg blev jäkligt motiverad att börja blogga igen så ja nu gör jag väll det då xD

    SvaraRadera
  7. Hej! Jag är en tjej ifrån Småland som är 98:a med och jag ville bara tipsa dig om en bok som heter ''Expert på att rodna'' den är skriven av Katarina von Bredow. Det är en av mina favoritböcker! Hoppas att du läser den! /kram Elsa

    SvaraRadera
  8. Matilda: Tack! Lycka till med bloggandet.

    Elsa: Tack för tipset!

    SvaraRadera