30 juli 2010

Bokfrågornas ABC - A

Nu kör Enligt O, som tidigare var Lilla O, en repris på sin utmaning Bokfrågornas ABC. Den här gången tänker jag vara med!

1. Alfa var första bokstaven i det grekiska alfabetet. Berätta om en bok som du på något sätt förknippar med Grekland.

Penelopiaden var den första bok jag läste av Margaret Atwood, och också den första bok Grekland får mig att tänka på. Penelopiaden är Atwoods version av myten om Odysseus, en version som handlar om Penelope, som blir bortgift med Odysseus som tonåring och som är kvar på ön Ithaka och väntar på honom under de många år han är borta och gör en massa saker som Penelope bara hör rykten om. Penelopiaden är en riktigt bra bok och fick mig att helt klart vilja läsa mer av Margaret Atwood.

2. Adam var enligt Judendomen, Kristendomen och Islam den första människan på jorden. Nämn en bok som handlar om eller är skriven av en Adam.

Jag kommer tyvärr inte på någon bok som handlar om eller är skriven av en Adam, men däremot en som är skriven av en Adams. Jag tycker mycket om Liftarens guiden till galaxen av Douglas Adams, som jag tror är en av de roligaste böcker jag har läst!

3. Vilka var de första böckerna du minns att du läste eller hörde när du var barn? Har du läst dem för dina egna eller andras barn?

Jag kommer inte ihåg vilka som var de första, men när jag för ett tag sedan gick igenom mina gamla bilderböcker var det bland annat Barbro Lindgrens böcker om bullterriern Rosa och Tureböckerna av Anna-Clara och Thomas Tidholm som väckte flest minnen.

4. Mänsklighetens vagga finns enligt forskare i
Afrika. Berätta om en bok som på något sätt anknyter till denna väldiga kontinent.

Två av de bästa böckerna jag har läst utspelar sig i Nigeria. Det är Allt går sönder av Chinua Achebe, som utspelar sig under kolonisationen och handlar om mötet mellan igbofolket och européerna, och Chimamanda Ngosi Adichies En halv gul sol, som utspelar sig under Biafrakriget.

5 kommentarer:

  1. Penelopiaden har jag inte läst, men jag vill definitivt läsa mer av Atwood jag också.

    Håller med dig om att En halv gul sol och Allt går sönder är riktigt bra!

    Kul att du vill vara med och svara!

    SvaraRadera
  2. enligt O: Penelopiaden, är riktigt bra, jag tycker att du borde läsa den! Mina svar på B och C kommer antagligen senare idag!

    SvaraRadera
  3. din blogg är superbra jag hittade din blogg via barnens boklubb men den är bra

    SvaraRadera