8 april 2010

Under vingarnas skugga

Under vingarnas skugga är del tre av (förmodligen) fyra i serien Nyckelväktarna av Julia Sandström. De tidigare böckerna i serien heter På ödets vingar och Så långt vingarna bär.

Nyckelväktarna utspelar sig i en annan värld, i en värld där det finns bland annat magiker och karíter. Karíter är varelser som är mycket starkare än människor, har vingar och kan byta skepnad.

Böckerna handlar om karíten Shanzoc och hans vänner, människorna Comíl och Liva. Shanzoc är en bevarare, hans uppdrag är att hitta och varna Nyckelväktarna för de onda krafter som försöker stjäla nycklarna till Bergens port. Shanzoc skadades i början av sitt uppdrag, men räddades av nyckelväktaren Pah och hans barnbarn, Comíl och Liva. När bevararnas och Nyckelväktarnas fiender, De Avskydda, dök upp på Pahs skepp gav Shanzoc, Comíl och Liva sig av. Sedan dess har de varit på jakt efter fler nyckelväktare.

Sedan Shanzoc skadades har han varit förvandlad till människa och kallat sig Shan. Shanzoc vågar inte berätta det för Comíl och Liva av rädsla för deras reaktioner.

När Under vingarnas skugga börjar har Shanzoc, Liva och karíten Dýlla precis lyckats rädda Comíl från De avskyddas fängelse, men Comíl har livshotande skador. Den enda som kan rädda honom är Nyckelväktaren Ìsery, men att hinna fram till Ísery i tid är ett svårt uppdrag. De bestämmer att Dýlla ska flyga till rebellernas läger, där Ísery finns, med Comíl, och Shanzoc och Liva tvingas klara sig själva tills de kommer fram till rebellägret.

Väl framme i lägret verkar det som om alla är i säkerhet, men är det verkligen så? Det verkar som om det finns en förrädare bland rebellerna, och om De Avskydda får veta var lägret finns när stridsgruppen är ute på ett uppdrag är Iserý och resten av rebellerna helt oskyddade.

I den här boken har Shanzoc kommit ännu närmare Liva och Comíl än tidigare, men han vågar fortfarande inte berätta för dem att han är karít. Samtidigt som Shanzoc och Liva blir bättre och bättre vänner glider Liva och Comíl ifrån varandra. Inte långt innan Comíl blev tillfångatagen hade han och Liva ett hemskt bråk. Trots att båda säger att det inte spelar någon roll nu har ingen av de verkligen kommit över det. Relationerna mellan de tre vännerna blir mer och mer komplicerade, och hela tiden lurar hotet från De Avskydda och den onde kungens soldater ...

Jag tycker att Under vingarnas skugga är den bästa boken hittills i serien, eftersom den är allvarligare och mer spännande än de tidigare. Karaktärerna och deras relationer till varanrda är mer komplicerade och därför mer intressanta.

Julia Sandström tror att det kommer bli fyra böcker i serien (jag tycker att det vore trevligt med fler, eftersom de är så bra), och jag längtar verkligen efter nästa bok!

8 kommentarer:

  1. Hej Matilda!

    Vad kul att kika in här på din fina blogg. Ska ta och kika runt lite men har redan nu sett att vi delar två favoritförfattare, Jane Austen och J.K. Rowling. :)

    Ha det så bra!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. du har värkligen en bra blogg!
    Ja läste runt lite på sidan och såg att du har läst Stolthet och fördom, jag vill värkligen läsa den men jag hittar ingen stans man kan köpa den. Vet du nån stans man kan få tag på den?
    Tack för svar=D

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag är din hemliga bokvän som ska ge dig ett grönt kuvert. Kul!

    SvaraRadera
  4. Bra recensioner, läser själv gannska mkt men har inte tid att skriva. . .
    Har sett många böcker som jag vill läsa. Bra blogg helt enkelt.

    SvaraRadera
  5. Lotta: Kul att du gillar bloggen och att vi delar två favoritförfattare!

    Anonym: Jag tycker absolut att du ska läsa Stolthet och fördom. Jag tror tyvärr inte att den finns att köpa på svenska just nu, men ett tips är att leta på biblioteket! (Jag har inte Stolthet och fördom på svenska, och jag läste ett exemplar jag lånade på biblioteket).

    Min hemliga bokvän: Så spännande!

    SvaraRadera
  6. Ytterligare en ny fantasybok som jag läst med stort intresse är "Silverkniven" av Gull Åkerblom.
    Hoppas att du också vill läsa den spännande boken - så jag får en diskussionspartner.

    lena kjersén edman

    SvaraRadera
  7. JSs mamma jobbar som studiehsndledare på min skola...

    SvaraRadera