15 april 2010

Info till min hemliga bokvän

Vi som är med i En bok om dagens vårsköna bokbyte ska svara på några frågor om läsning och annat trevligt som man skulle kunna få av sin hemliga bokvän!
Jag använder samma svar som jag använde inför bytet Julklappspåse Large, och om någonting har förändrats markerar jag det med rött.

* Vilken genre håller du dig helst till då du läser?
Jag håller mig faktiskt inte till någon speciell genre, jag läser många olika typer av böcker! Mest läser jag ungdomsböcker och fantasy. Tidigare läste jag nog mer fantasy än nu, men fantasy är fortfarande en favoritgenre! Jag har även börjat läsa mer vuxenböcker, men än så länge finns det mycket kvar som jag är väldigt nyfiken på. Mycket böcker jag tycker om står det om på bloggen, men det är långt i från allt jag läser som jag hinner blogga om. Jag har läst väldigt många fler böcker än jag skrivit om på bloggen.
Jag tycker även mycket om historiska böcker (både intressanta faktaböcker och skönlitteratur som utspelar sig i andra tider). Jag är väldigt intresserad av Kina. Jag läser gärna fakta om Kinas historia, och Drakväktartrilogin (som tillhör mina favoritböcker) utspelar sig i Kina under Han-dynastin.
* Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?)
Joyce Carol Oates (nej, jag har verkligen inte alla titlar och jag har inte hunnit med att läsa allesammans heller. Jag har läst alla hennes ungdomsböcker, och äger alla utom Efter kraschen tog jag mig samman, bredde ut mina vingar och flög iväg. Jag har även läst Blonde och håller på med Fallen), Margaret Atwood (trots att jag bara har läst en bok av henne, Penelopiaden. Jag vill hemskt gärna läsa fler), Jane Austen (jag har läst alla hennes romaner utom Mansfield Park. Jag har alla på engelska, men på svenska har jag bara och Northanger Abbey, Förnuft och känslaEmma. Jag äger och håller på med Kärlek och vänskap, några av Jane Austens tidigaste texter), Philip Pullman (jag har läst Den mörka materian och har alla tre böckerna. Jag har även läst Rubinen i dimman, och har både den och Skuggan från norr), Tove Jansson (jag har och har läst alla böckerna om Mumintrollen), Carole Wilkinson (jag har och har läst Drakväktaren, Purpurdraken, Drakmåne och Dragon Dawn), J.K. Rowling (har och har läst allt), Charlotte Brontë (har läst och har Jane Eyre), Naomi Novik (har och har de fyra första Temeraire-böckerna, har och håller på med den femte), Julia Sandström (jag har och har läst alla), Michelle Magorian (jag har Tystnad tagning, Hemlängtan, Godnatt Mister Tom, En liten kärlekssång och Plats på scen), Vibeke Olsson (har och har läst Ulrikeböckerna, Molnfri bombnatt, Skymningens nådatid, Murkronan och Sågverksungen) och många andra!
* Läser du på andra språk än svenska? Vilka?
Jag läser även gärna på engelska.
* Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall?
Ibland lyssnar jag på böcker, men jag läser hellre. Lyssnar gör jag bara med sådant jag läst tidigare. Böcker där jag inte vet hur det går vill jag läsa, annars tar det för lång tid.
* Samlar du på böcker av någon särskild författare?
Nja, jag vill ha så många böcker (olika titlar) som möjligt av mina favoritförfattare.
* Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?
Nej, det har jag inte. Jag har försökt fylla i en läsdagbok (inte på internet) men det gick inte. Jag glömde hela tiden att skriva i den när jag var klar med böckerna.
* Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!)
Alltsammans! Jag älskar att läsa, därför läser jag!
* Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?
Rosa "tjejböcker" om mesiga tjejer som ser det som sitt mål i livet att bli ihop med coola killar och bli populära. Jag har läst Om jag kunde drömma (första Twilight-boken), men den var inte riktigt min typ av bok.
Jag är trött på ungdomsböcker som innehåller överdrivet mycket problem (nästan alla problem en tonåring kan få ska in i en och samma bok), men där allting löser sig (vanligtvis genom att tjejen det handlar om hittar en kille hon blir kär i) på de sista sidorna och slutet blir lyckligt och känns extremt overkligt.
* Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?
Enormt många vuxenböcker! Eftersom jag så nyligen upptäckt dem finns det mycket jag är nyfiken på.
* Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?
Inte som jag kan komma på.

Här kommer mina svar på frågorna om annat trevligt än böcker (som givetvis alltid är allra trevligast):

* Vad gör du helst på fritiden?
Läser, spelar cello, dansar, umgås med kompisar, bakar kladdkakor och fotograferar.
* Samlar du på något?
Fina bokmärken.
* Favoritfärg?
Grön och turkos.
* Teve-serier som du uppskattar?
Vita huset, Tess och Sense and Sensibility.
* Favoritfilm? Eller: vilken slags film gillar du bäst?
Stolthet och fördom, Little miss Sunshine, The Golden Compass, Marie Antoinette, Bright Star och Harry Potter-filmerna (jag tycker bäst om trean och femman, men är inte jätteförtjust i sexan och fyran) är några favoriter. Jag tycker även om musikaler, som Mamma Mia, The Phantom of the Opera, Grease och Dirty Dancing.
* Föredrar du te eller kaffe? Vilken smak?
Te! Jag dricker inte kaffe, men te dricker jag absolut! Jag dricker en massa te i en massa olika smaker. Jag dricker ofta te två gånger om dagen, ibland tre. Jag tycker om en massa olika sorters te, men min favoritsort är Lapsang. Några andra favoritsorter är Orange Jaïpur, Himlagott, Lust och fägring, Ceylon Gardens, vitt te, Olong-te och olika sorters grönt te. Jag är inte så förtjust i för fruktigt te och te som smakar för syntetiskt och onaturligt.
* Vilket slags godis tycker du bäst om?
Mörk eller vit god choklad. Jag äter inte segt godis med gelatin i. Jag gillar även naturgodis och nötter.
* Stjärntecken?
Fiskarna.
* Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket som ska föra tankarna till våren?
Något som får mig att tänka på vintern!
* Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett vårskönt paket?
En riktigt bra bok, som jag får av någon som listat ut att jag kommer gilla den.
* Eventuella allergier eller födoämnesval (vegan, t.ex.)?
Jag är vegetarian (men jag äter fisk), och det är därför jag inte äter gelatin.

7 kommentarer:

  1. Kul att du också är med i bokbytet!;)

    SvaraRadera
  2. Jag ville också vara med i läsbytet men jag upptäckte det för sent så tiden var ute...

    SvaraRadera
  3. Synd att du inte upptäckte det i tid, men du kanske kan vara med nästa gång i stället! :)

    SvaraRadera
  4. Måste tipsa dig om en helt underbar bok som du bara måste läsa (om du inte läst den ren förstås :P)
    den heter "Måsen - berättelsen om Jonathan Livingston Seagull" av Richard Bach. Den är så underbar och har varit en av mina favoritböcker sen jag var typ 9.

    SvaraRadera
  5. visst är filmen marie antoinette bra!

    SvaraRadera