27 mars 2010

VARGBRÖDER - Vålnadernas berg

Vålnadernas berg är den sjätte och sista boken i Vargbröderserien av Michelle Paver. De tidigare delarna heter Vargbröder, Havets fångar, Demonernas port, Jagad av klanerna och Ondskans schaman.

Vargbröderböckerna utspelar sig i Storskogen för sextusen år sedan. I den första boken var huvudpersonen Torak tolv år gammal och svor att söka upp Världsandens berg för att hämnas sin fars död. Under sin färd mot Berget lärde han känna bland annat vargungen Ulv, som blev Toraks flockbror, och Renn från Korpklanen. Torak upptäckte att det är hans öde att besegra de onda själ-slukarna, och Renn och Ulv bestämde sig för att hjälpa honom.

I Vålnadernas berg har det gått några år och hänt mycket sedan Toraks far dog. Alla själ-slukare utom en, Eostra, är döda. Eostra är den mäktigaste själ-slukaren av dem alla, och för att rädda allt som lever i Storskogen måste Torak besegra henne. Enligt Korpklanens schaman kommer striden mot Eostra leda till att Torak dör, men Torak tänker ändå göra vad han kan för att hitta vålnadernas berg, där Eostra finns, och rädda Storskogen från själ-slukarens ondska.

Eostra gör att det är isande vinter i Storskogen, och hon dödar oskyldiga djur. Hela Storskogen fruktar henne, alla är rädda. Dessutom tar hon sig in i folks hjärnor, hon får Torak att tro att han inte vill ha Ulvs och Renns hjälp när han ger sig av mot vålnadernas berg. Och hur ska Torak klara sig utan sina allra bästa vänner?

Vargbröderböckerna är väldigt spännande och utspelar sig i en intressant miljö, där människorna lever på helt andra sätt än vi gör idag. Samtidigt är deras känslor och relationer till varandra väldigt lika våra. Att miljön är spännande och människornas likheter och olikheter med oss är två saker som gör att jag tycker så mycket om Vargbröderböckerna.

I den sista boken har Renn och Torak kommit ännu närmare varandra, deras vänskap är starkare än tidigare. Inför Toraks kamp mot Eostra är det mer som står på spel än förut (inte bara Toraks liv, utan hela Storskogen), och Toraks strid mot ondskan kommer att avgöras och få ett slut. Det här gör att Vålnadernas berg känns starkare och lite allvarligare än de tidigare böckerna, något som gör att jag tycker att Vålnadernas berg är den bästa boken i serien.

Det är viktigt att läsa Vargbröderböckerna i ordning (annars är det nog väldigt svårt att förstå någonting), och även om de bara blir bättre och bättre är den första boken, Vargbröder, superbra!

10 kommentarer:

  1. Skall läsa "Vargbröder"-serien. De står på min lista och många talar sig varma för de spännande böckerna!

    SvaraRadera
  2. Skall också läsa de böckerna. Jag har även tips till dig på: www.sophiesboktips.blogspot.com

    Rösta gärna på min enkät där, och kommentera och tipsa andra!

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker absolut att ni ska läsa Vargbröderböckerna! De är jättebra!

    SvaraRadera
  4. Håller på att läsa Ghost Hunter, Våldnadernas Berg på engelska. Den är väldigt bra hittils. Men det är synd att det är sista boken i Vargbröder-serien.

    //Alice

    SvaraRadera
  5. jag trodde det bara fanns 5 böcker i den serien.. :P
    ska säga det till petter ;)

    SvaraRadera
  6. Gör det!
    Han blir nog jätteglad ;)

    SvaraRadera
  7. Den här boken är verkligen en utav de bästa böcker jag någonsin läst!

    SvaraRadera
  8. Vargbröderböckerna är hyperbra!
    Mina favvosar är 1:an,4:an och 6:an
    särkilt 4:an.Hoppas Michelle Paver
    skriver nån ny bok.Hur lång är du
    förresten?Jag är en och sextio.

    //Iktoro//

    SvaraRadera
  9. jag är bara här för att min lärare tvingar mig att läsa men jag orkar inte och behöver en sammanfattning

    SvaraRadera