3 oktober 2009

Young Samurai - Krigarens svärd

Krigarens svärd av Chris Bradford är andra delen i serien Young Samurai. Den första delen heter Krigarens resa.
Jack Fletcher från England är strandsatt i Japan på 1600-talet. I den första boken blev han adopterad av den store samurajen Masamoto, och fick börja i Masamotos skola för samurajer, Niten Ichi Ryu.
I den här boken får Jack och de andra eleverna på skolan veta att det är dags för Den trefaldiga cirkeln, en tävling för fem av skolans elever. Alla som klarar av cirkeln får lära sig Masamotos stridsteknik De två himlarna. De som vill vara med ska anmäla sig och sedan vara med i uttagningarna. De fem som klarar av fyra svåra utmaningar bäst kommer med i cirkeln. Jack ser det som sin chans att få lära sig De två himlarna, som kan hjälpa honom att försvara sig mot Dokugan Ryu, ninjan som gör vad som helst för att få tag på Jacks fars färdplan. Färdplanen, som Jack behöver om han någonsin vill komma hem till England och sin lillasyster igen. Men trots att Jack saknar sitt hemland har han många vänner i Japan, han har sin bästa vän Akiko, Masamotos son Yamato och den kloke lille pojken Yori. På Niten Ichi Ryu finns även Kazuki, som hatar Jack och säger att daimyo Kamakura planerar döda alla utlänningar i Japan. Är det sant? Eller säger Kazuki det bara för att skrämma Jack? Kommer Jack att bli uttagen till cirkeln och få lära sig De två himlarna? Eller kommer han vara lika försvarslös varje gång han blir angripen av Dokugan Ryu? Och Jacks drömmar om fyra skorpioner förutspår död, men vems död?
Krigarens svärd var väldigt bra, och jag längtar efter fortsättningen, Krigarens drake. I min recension av Krigarens resa skrev jag att den inte var så bra i början, men sedan dess har jag läst om den och tycker att hela boken är väldigt bra.
Jag rekommenderar verkligen böckerna i serien Young Samurai!

1 kommentar:

  1. jag har läst ettan och tvåan och enligt mig är dom bland dom bästa böckerna någonsin , jag tror det kommer tre böcker till

    SvaraRadera