8 juli 2009

Gröna böcker

Jag hittade på Snowflakes blogg att man kan samla ihop sina gröna böcker, fotografera dem och skriva en lista över dem. Jag tror att jag har fått med de flesta av mina gröna böcker, här är de jag hittade:

  • Kalle Blomkvist och Rasmus av Astrid Lindgren
  • Greven av Monte Cristo av Alexandre Dumas
  • Robinson Crusoe av Daniel Defoe
  • Ronja Rövardotter av Astrid Lindgren
  • Harry Potter and the Chamber of Secrets av J.K. Rowling
  • Harry Potter and the Half-Blood Prince av J.K. Rowling
  • Det osynliga barnet av Tove Jansson
  • Farlig midsommar av Tove Jansson
  • The Tempest - A Shakespeare Story av Andrew Matthews och Tony Ross
  • Sebastian Darke - Prince of Fools av Philip Caveney
  • Reptilrummet av Lemony Snicket
  • Godnatt mister Tom av Michelle Magorian
  • The Enormous Crocodile av Roald Dahl
  • Quidditch Through the Ages av Kennilworthy Whisp
  • Quidditch genom tiderna av Kennilworthy Whisp
  • Skuggan av Angie Sage
  • Jadetronen av Naomi Novik
  • Den vita stenen av Gunnel Linde
  • Huckleberry Finns äventyr av Mark Twain
  • Tom Sawyer av Mark Twain
  • Djungelboken av Rudyard Kipling
  • Alla vi barn i Bullerbyn av Astrid Lindgren
  • Grön storm av Philip Reeve
  • Madicken och Junibackens Pims av Astrid Lindgren
  • Decembergatans hungriga andar av Ulrika Lidbo
  • Så länge jag finns av John Marsden
  • As you like it - A Shakespeare Story av Andrew Matthews och Tony Ross
  • Den hemliga trädgården av Frances Hodgson Burnett
  • Oath Breaker av Michelle Paver
  • Vid korsvägen av Kevin Crossley Holland
  • Den oändliga historien av Michael Ende
  • Hemligt ansikte av Inger Edelfeldt
  • Jagad av klanerna av Michelle Paver
  • Boken om Hugo och Josefin av Maria Gripe
  • Harry Potter och Halvblodsprinsen av J.K. Rowling
  • Harry Potter och den Flammande bägaren av J.K. Rowling
  • John Bauers sagovärld - Det var en gång
  • Plats på scen av Michelle Magorian
  • Kristallballongen av Maud Mangold
  • Elle Marit och Blomsterkungen av Tomas Blom, Gudrun Wessnert och Sara Lundberg
  • Birgitta, Birgitta av Cecilia Sidenbladh och Tord Nygren
  • Kajsa Kavat av Astrid Lindgren
  • Bilbo av J.R.R. Tolkien
  • Blodsarv av Tom Becker
  • Berättelser från Övärlden av Ursula K. LeGuin
  • Andarna dansar av Maud Mangold
  • Sagan om ringen av J.R.R. Tolkien
  • Småtrollen och den stora översvämningen av Tove Jansson
Det var alla gröna böcker jag hittade! De är alla gröna på olika sätt, men alla är gröna. Vissa är inte gröna på ryggarna längre, eftersom de blivit solblekta. En bok som inte är grön, men som på sätt och vis ändå har med grönt att göra, är Vilda gröna ögon av Joyce Carol Oates. Den har jag precis läst ut, och jag tyckte väldigt mycket om den.

10 kommentarer:

  1. Vilken samling du fick ihop! Och så måste jag berätta att jag köpte Vilda gröna ögon idag. :-)

    SvaraRadera
  2. Om detta bara var dina g.r.ö.n.a böcker kan man ju undra hur många böcker du har totalt :O !!!

    P.S Tack för kommentaren! / Hanna

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte om min kommentar försvann...
    I varje fall är det en imponerande samling du har, av gröna böcker!
    Och så har jag idag köpt Vilda gröna ögon, som min dotter säger är väldigt bra. :-)

    SvaraRadera
  4. Kul att ni tycker att jag har så många, imponerande gröna böcker!

    Snowflake: Din kommentar försvann inte, men jag måste godkänna alla kommentarer innan de publiceras. Jag började med det efter att jag fick så många otrevliga kommentarer på mitt inlägg om Twilight. Kul att du har köpt Vilda gröna ögon! Den är jättebra.

    Hanna: Jag har ganska många böcker, både gröna och i andra färger!

    SvaraRadera
  5. Vilken kul idé. Satt och kikade på mina böcker för att se vilka som är gröna. Får se om jag orkar plocka ut dem och ta kort.

    här är en rolig bohylla på ett café i Köpenhamn som jag var på förra veckan. http://liten-arg-tant.blogspot.com/2009/07/sorterat-efter-farg-viii.html

    SvaraRadera
  6. Hej! Har du läst boken "Linnea, kom hem!"?
    Om inte, så läs den!
    Den är så otroligt bra.

    Hälsningar Agnes (http://haflinger.blogg.se)

    SvaraRadera
  7. Så härligt att du har möjlighet att ha så många böcker. Du verkar verkligen älska att läsa! :-)

    SvaraRadera
  8. Madeleine: Jag såg bilden av den färgsorterade bokhyllan! Det ser ganska lustigt ut, även om jag aldrig skulle hitta om jag färgsorterade mina böcker.

    Agnes: Tack för tipset:) Den har jag inte läst.

    Jenny: Du har rätt! Jag älskar verkligen att läsa =)

    SvaraRadera
  9. Grön, grön, grön är "Plats på scen" (Cuckoo in the Nest) av Michelle Magorian.
    Har du, Matilda, också läst den lika tjocka fortsättningsboken "I rampljuset" ( A Spoonful of Jam)?
    Kanske är den inte grön?
    Också den handlar om teater och om den fattiga familjen Hollis i ett sönderbombat samhälle strax efter andra världskriget.
    Jag gissar att "Just Henry" som snart ska komma ut på svenska är en fortsättning. Vet du om det är så? (Ingen i familjen Hollis heter Henry, så jag är själv osäker.)

    Vad jag bland annat tycker så mycket om hos Michelle Magorians personskildringar är att författaren verkar hysa en tilltro
    till att människor kan förändras. Till och med vuxna män kan mjukna. Som pappa Hollis. Och - förstås - som Mister Tom i "Godnatt Mister Tom".

    lena kjersén edman

    SvaraRadera
  10. Jag har faktiskt inte hunnit läsa "Plats på scen" än, eftersom jag fick den för inte så länge sedan. Jag har bara läst början av den, men det lilla jag har läst tycker jag om. Jag har läst "Hemlängtan", "Godnatt mister Tom", "En liten kärlekssång" och två novellsamlingar av Michelle Magorian, och hon är en författare jag tycker väldigt mycket om.
    Jag tror inte att "Just Henry" är en fortsättning, men jag vet inte säkert. Här står det lite om "Just Henry": http://www.guardian.co.uk/books/2008/may/10/booksforchildrenandteenagers

    SvaraRadera