23 augusti 2008

Sebastian Darke - Slaget om Keladon


Det här är en superbra bok som är skriven av Philip Caveney.
Den handlar om Sebastian Darke, Cornelius, prinsessan Kerin och Sebastians buffilop Max. Sebastian är sjutton år gammal och är på väg till staden Keladon för att söka jobb som narr hos kung Septimus. Max följer med honom. På vägen träffar Max och Sebastian Cornelius. Han är en kortväxt krigare från Golmira. Han är också på väg till Keladon, för att söka tjänst i kungens livgarde, Röda Kappan. Cornelius och Sebastian blir vänner. En dag ser de vagnar som blir överfallna av banditer. Cornelius, Sebastian och Max kommer dit och besegrar banditerna, men alla som åkte med vagnarna har blivit dödade av banditerna, alla utom en flicka som Sebastian hittar i en av vagnarna. Hon är nästan sjutton år, nästa dag är hennes födelsedag. Hon berättar att hon är prinsessan Kerin, Keladons blivande drottning. Hon säger att kung Septimus är hennes farbror, men han kommer bara att vara kung tills hon fyller arton. Sebastian , Cornelius, Max och prinsessan Kerin kommer fram till Keladon. Men där händer det något som visar att kung Septimus inte alls har för avsikt att sluta vara kung ...
Boken är superbra. Den är både rolig, spännande och lite otäck. Jag tycker mycket om karaktärerna i boken, mest Max, buffilopen. Max har väldigt många egna åsikter och är väldigt rolig på många ställen. Boken utspelar sig i en annan värld, men den påminner ändå om vår.

5 kommentarer:

  1. Vad är en buffilop?
    Det kan vara bra att veta ifall jag skulle möta en sådan.
    Ska jag gömma mig då?
    undrar
    Lena K E
    (som ännu inte har läst denna bok)

    SvaraRadera
  2. Exakt vad en buffilop är kan vara lite svårt att svara på. En arg buffilop kan vara farlig, men jag tror inte att du behöver gömma dig. Dessutom är buffiloper inte så vanliga i Sverige, jag är inte ens säker på om de finns i vår värld. Vill du vara helt säker på vad en buffilop är är mitt bästa tips att du läser boken.

    SvaraRadera
  3. Jag läser Sebastian Darke Kapten Calinestras skatt. jag undrar har du läst den jag fick den av min faster i julklapp:)

    SvaraRadera
  4. Nej, jag har inte läst den, men den är säkert bra (eftersom den här är så bra)!

    SvaraRadera
  5. Alla de böckerna äger! jag längtar efter nästa!

    SvaraRadera