1 maj 2008

Veckans lästrio: Biografier och memoarer


Den här veckans lästrio som finns på Petras blogg En annan sida handlar om biografier och memoarer. Här är mina favoriter.
  • Margareta. Drottningen som visste vad hon ville av Dag Sebastian Ahlander. Den här boken handlar om drottning Margareta. Jag tycker om alla böcker i den här serien av Dag Sebastian Ahlander, men jag valde den om Margareta därför att Margareta är den historiska person som jag tycker mest om av alla som Dag Sebastian Ahlander har skrivit om. De andra böckerna i serien handlar om Kristina, Karl XIV Johan, Gustav Vasa, Birgitta, Raol Wallenberg, Alfred Nobel och Karl XII.
  • ... vad mina ögon har sett av Magda Eggens. Den här boken handlar om Magda Eggens och hennes familj när de var i Auschwitz och om Magda och hennes syster Eva när de kom som flyktingar till Sverige. Den här boken och alla de anda böckerna av Magda Eggens är böcker som jag tycker att alla borde läsa.
  • Anne Franks dagbok av Anne Frank. Det här är en bok till som jag tycker att alla borde läsa. Anne Frank började skriva i dagboken den 12 juni 1942 och skrev fram till den 1 augusti 1944 när gömstället avslöjades. Anne Frank dog i koncentrationslägret Bergen-Belsen tre månader innan hon skulle fylla sexton.

1 kommentar:

  1. Jag har läst den...det är verkligen
    äckligt vad de gjorde mot judarna och de.Dessutom är jag 6% jude!


    Iktoro

    SvaraRadera