29 mars 2008

Den vita giraffen


Den vita giraffen är skriven av Lauren St John.
Den handlar om Martine som är elva år gammal. Hennes föräldrar dör i en eldsvåda och hon får veta att hon ska bo hos sin mormor som bor i ett viltreservat i Sydafrika. Hon har aldrig träffat sin mormor, och visste inte ens att hon hade en mormor.
När hon kommer till Sydafrika träffar Martine en man som heter Tendai. Han tillhör ett folk som heter zulu-folket. Tendai berättar om viltreservatet. Han berättar också om Martines morfar. Han var viltvårdare. Tendai berättar också att morfadern, Henry Thomas, dog. Ingen visste vad som egentligen hade hänt. Polisens teori var att han hade stött på en grupp tjuvskyttar som var ute efter giraffer. Det hade uppstått en strid, och när den var över var Henry Thomas dödligt skadad. Det konstigaste var att en giraff lämnades kvar för att dö. Den nya viltvårdaren heter Alex du Preez.
Innan Tendai och Martine kom hem till Martines mormor stannade de hos Tendais faster Grace. Hon ger Martine mat. Innan Martine och Tendai åker hem till Martines mormor säger Grace något konstigt:"Du har gåvan, barn. Precis som förfäderna sagt."
På vägen hem till Martines mormor berättar Tendai om den vita giraffen. Det är en sägen som finns i Sawubona. Tendai tror inte att den finns, men det har kommit människor och sagt att de har sett den vita giraffen jättemånga gånger. Tendai har många gånger hittat spår som han har följt, men de har bara tagit slut.
När de kommer hem till Martines mormor är hon otrevlig mot Martine. Hon verkar inte vilja ha Martine där. Martine trivs inte hos sin mormor, men hon tycker om Sydafrika.
En kväll när Martine tittar ut genom fönstret får hon syn på en vit giraff. Hon går ut till den och sen börjar äventyret.
Jag tycker att den här boken är jättebra, därför att den utspelar sig i Sydafrika, handlar om djur och är spännande. Jag tycker om böcker som utspelar sig på häftiga platser. Om jag hade läst den här boken när jag gjorde min bokfemma om resor hade den absolut varit med. Jag rekommenderar den här boken till alla som gillar spännande böcker och tycker om djur.

1 kommentar:

  1. Var det här din första recension?
    Jag tror att jag har sett Den vita
    giraffen på en bokhandel nånstans.


    //Iktoro//

    SvaraRadera