20 mars 2008

Bokfemma vecka 12

Jag såg på Malins blogg att man kunde göra en bokfemma. Nu har jag också gjort en. Om du vill veta mer så kan du titta på Malins blogg.

Den här veckan handlar det om främmande kulturer och resor. Jag har med böcker som utspelar sig någonstans dit jag vill resa, både i plats och tid.

  • Tillbaka till Pompeji av Kim M. Kimselius. Sen jag läste den här boken har jag velat åka till Pompeji.
  • Drakväktaren av Carole Wilkinson. Efter att ha läst den här boken ville jag verkligen åka till Kina. Jag ville åka till Kina redan innan, men nu längtar jag dit ännu mer.
  • Resan till River Sea av Eva Ibbotson. Den här boken utspelar sig i Amazonas, och sen jag läste den har jag velat åka dit.
  • Lydias hemlighet av Finn Zetterholm. Den här boken handlar om Lydia som reser runt i tiden och får träffa olika kända konstnärer. Det är något som jag också skulle vilja göra.
  • Vargbröder av Michelle Paver. Den här boken utspelar sig i Storskogen för 6000 år sedan. Jag tycker att det vore jättehäftigt att få åka dit och prova på att leva som man levde då.

4 kommentarer:

  1. Vad kul att även du har hittat till Bokfemman! Välkommen!

    Pompeji är ett drömresemål för mig också. Det hade varit kul att få se det irl någon gång.

    Glad Påsk!

    SvaraRadera
  2. Bokfemman var jätteroligt. Jag hoppas att det kommer många ämnen som jag gillar.

    Glad Påsk!

    SvaraRadera
  3. Åh, Tillbaka till Pompeiji!
    Det var min favoritbok när jag var yngre, och jag tror faktiskt att det var min premiebok från Läslusen, alltså boken man får välja när man går med i Läslusen :)

    Det fanns en fortsättning på den som hette "Jag är ingen häxa", men jag lyckades aldrig få tag i den :(

    SvaraRadera
  4. Det finns åtta böcker än så länge. De andra böckerna är lika bra som den första. Jag har sex av dem. I år kommer det ut två nya.
    Jag har skrivit ett inlägg om de här böckerna. Det heter Historiska äventyrsböcker och jag skrev det i februari.
    Om du vill veta var man kan få tag på dem så kan du titta på Kim M.Kimselius hemsida. Det står nog där. Länken finns i min länklista.

    SvaraRadera